21 نکته در مورد ریدینگ آیلتس

استاد حمیدی که سالها در امر تدریس آیلتس تجربه کسب کرده است، معتقد است که برای موفقیت در ریدینگ آیلتس باید چند نکته را همیشه به خاطر سپرد و دانستن این 21 نکته نقش مهمی را در ارتقا نمره داوطلب آزمون آیلتس به میزان 2 نمره ایفا می کنند. که در ادامه این مقاله با آنها بیشتر آشنا می شوید.

 

  1. بیش از حد روی استراتژی های پاسخ دادن به سوالات تمرکز نکنید. بلکه General English خود را تقویت کنید.
  2. اول از خواندن متن شروع نکنید. ابتدا به عنوان ها و هدینک ها و ساب هدینگ ها و نقشه ها و نمودار ها توجه کنید.
  3. اول متن را نخوانید بلکه سوالات را اول مطالعه کنید.
  4. در سوالاتی که نیاز به پر کردن با کلمات دارند به محدودیت تعداد کلمات و عدد ها دقت کنید. اگر از شما خواسته شده 2 کلمه و یک عدد استفاده کنید به هیچ وجه از تعداد خواسته شده بیشتر ننویسید چرا که جواب شما غلط در نظر گرفته می شود.
  5. عدد ها هم میتوانند به صورت حروف نوشته شوند هم به صورت عددی. اگر اعداد را به صورت حروف می نویسید دقت داشته باشید که به عنوان عدد محسوب می شوند. مثلا: Twenty-five یک عدد حساب می شود و نه دو کلمه.
  6. به هیچ وجه کلماتی مانند And, or به جواب های خود اضافه نکنید چرا که این ها هم به عنوان یک کلمه محسوب می شوند.
  7. در بخش ریدینگ آیلتس دایره لغات نقش اساسی را ایفا می کند. پس قبل از هر چیز دایره واژگان خود را بالا ببرید.
  8. همان طور که می دانید بخش ریدینگ آیلتس ۶۰ دقیقه زمان دارد و در این ۶۰ دقیقه شما باید ۳ ریدینگ را بخوانید و به ۴۰ سوال پاسخ دهید بنا بر این سرعت خواندن اهمیت ویژه ای دارد، سرعت خواندن خود را بالا ببرید.
  9. ریدینگ آیلتس تستی است که در آن دایره کلمات کلیدی، دایره لغات و مترادف ها و Paraphrasing اهمیت به سزایی در پاسخ به سوالات دارد.
  10. اگر بیش از تعداد خواسته شده در سوال از کلمات بیشتری استفاده کنید جواب شما غلط محسوب می شود.
  11. به جمع بودن یا مفرد بودن کلمات در سوال دقت کنید. در برخی سوالات جمع بودن یا مفرد بودن کلمات در انتخاب جواب صحیح نقس اساسی دارد.
  12. به Discourse markers, connecting words برای یافتن ترتیب متن دقت کنید.
  13. در برخی سوالات مانند سوالات Matching Features به Distractors دقت داشته باشید اینها برای گمراه کردن شما هستند و جواب اصلی سوال نیستند.
  14. جداً از غلط های املایی پرهیز کنید. شاید کمی مسخره به نظر برسد اما خیلی از داوطلبین آیلتس تنها به دلیل بی دقتی در وارد کردن کلمات از برگه سوالات به برگه پاسخ نامه کلمات را به طور صحیح وارد نمیکنند و همین باعث از دست دادن نمره می شود.
  15. کلماتی – دار یا به عبارتی Hyphenated words به عنوان یک کلمه حساب می شوند نه دو کلمه
  16. از اضافه کردن کلمات بی مورد مثل صفت ها قید ها در پاسخ خود بپرهیزید.
  17. اگر جواب سوالی را نمی دانید یا برایتان پاسخ دادن به آن سوال دشوار است وقت خود را هدر ندهید به سراغ سوالات بعدی بروید.
  18. از تکنیک های Skimming and Scanning برای پیدا کردن مکان اطلاعات در متن استفاده کنید که سرعت شما بالاتر رود.
  19. به طور تقریبی برای پاسخ به هر سوال یک دقیقه و نیم فرصت دارید. بنا بر این مدیریت زمان یکی دیگر از نکات بسیار مهم در ریدینگ آیلتس می باشد.
  20. بعد از اینکه یک متن به طور کامل تمام شد پاسخ های خود را چک کنید که مبادا جواب ها را جا به جا یا اشتباه وارد کرده باشید همچنین اگر سوالی را هم پاسخ نداده بودید به سراغ آن بروید. اگر باز هم نتوانستید به آن جواب بدهید سوال را رها نکنید نزدیکترین چیزی که به ذهنتان میرسد را بنویسید.
  21. به دنبال کلمات دقیق مشابه در متن و سوال نگردید به مفهوم متن دقت کنید ممکن است از کلمات مترادف استفاده شده باشد یا حتی Paraphrase شده باشند.

 

 

استاد حمیدی اضافه می کند که:

تجربه شخصیم ثابت کرده تمرکز زیاد روی تکنیک ها و ترفند های میانبر برای پاسخ دادن به سوالات داوطلب آیلتس را از مسیر اصلی خارج می کند. سعی کنید دانش زبانی خود را بالا ببرید در این صورت به سادگی قادر خواهید بود به سوالات پاسخ صحیح بدهید. ریدینگ آیلتس نه شاخ دارند و نه دم، تنها با خواندن مداوم، افزایش دایره لغات و تمرین انواع سوالات می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.
نکته مهم دیگر اینکه فکر نکنید افرادی که نمره خوبی می گیرند ترفند های عجیب و غریبی را بلدند که شما نمی دانید. آنها فقط دانش زبانی خوبی دارند و بسیار تمرین کرده اند.

 

سخن آخر استاد حمیدی:
به دنبال اسم و رسم مدرسین و موسسات نباشید گاهاً مشاهده شده افراد تکنیک های من دراوردی را اختراع میکنند و لغمه را میچرخانندو چیز های عجیب و غریبی تولید می کنند و فقط هدفشان این است که به زبان اموز بگویند آیلتس غول عجیب و نا شناخته ایست و فقط آنها هستند که می توانند به جنگ این اهریمن بروند.
در حالی که اصلا این طور نیست حتی با Self-Studyهم می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.
بنا بر این آیلتس چیز عجیبی نیست دانش زبانی خود را تقویت کنید و تا می توانید با انواع سوال آشنا شوید دایره لغات خود را بالا ببرید، همچنین صبور باشید و بدانید که یاد گیری زبان زمانبر است و با 1 ماه و 2 ماه خیلی نمی توان نتیجه گرفت مگر اینکه به صورت بسیار فشرده کار کنید که آن هم برای افرادی که شاغل هستند و زارو زندگی دارند شدنی نیست.

اگر هنوز اطلاعات کافی در باره بخش های آیلتس ندارید می توانید به صفحه آیلتس ما مراجعه کنید و با بخش های مختلف آیلتس که شامل Writing, Listening, Speaking and Reading می باشد آشنا شوید.

 

 

دیگر مقالات مرتبط:

مقالات لیسینینگ
مقالات اسپیکینگ
مقالات ریدینگ

مقالات رایتینگ
مقالات عمومی آیلتس
نظرات و توصیه های امتحانی
نمونه امتحانات آیلتس سراسرجهان

 

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top