آزمون سلپیپ

آزمون سلپیپ یا همان آزمون CELPIP یکی دیگر از آزمون‌هایی است. که مهارت انگلیسی افرادی که تمایل به  تحصیل در کانادا یا مهاجرت به این کشور را دارند مورد ارزیابی قرار می‌دهد. آزمون سلپیپ که مورد پذیرش دولت کانادا بوده و افراد را برای اهداف مهاجرتی نیز آماده می‌کند به داوطلبین این امکان را می‌دهد که توانایی و عملکرد خود را در زمینه زبان انگلیسی نشان دهند. 

انواع آزمون سلپیپ

این آزمون که توسط اداره مهاجرت،شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) طراحی شده است به 2 نوع تقسیم می‌شود که عبارت است از: آزمون سلپیپ جنرال و آزمون سلپیپ جنرال LS و با اهداف مختلفی برگزار می‌شوند. آزمون جنرال با هدف سنجش توانایی زبان انگلیسی داوطلبینی که قصد اقامت دائم در کانادا را دارند و آزمون جنرال LS به منظور سنجش توانایی شنیداری و مکالمه برای شهروندی کانادا طراحی شده است.

بخش شنیداری

مهارت شنیداری این آزمون به 6 بخش تقسیم می‌شود که هر بخش از این قسمت نیز به موضوعات متنوعی اختصاص داده شده است. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز 47 الی 55 دقیقه (با احتساب زمان مربوط به خواندن دستورالعمل) است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره بخش‌های مختلف قسمت شنیداری می‌پردازیم.

  • بخش اول: داوطلبین در این بخش به 3 پادکست صوتی گوش می‌دهند که هرکدام از آنها به مدت 1 الی 1.5 دقیقه به طول می‌انجامد. سؤالات مربوط به این بخش نیز 8 عدد است.
  • بخش دوم: این بخش از قسمت شنیداری شامل 1 پادکست صوتی است که تنها 1.5  الی 2 دقیقه به طول می‌انجامد. پادکست مربوط به این بخش نیز مربوط به گفتگویی روزمره است. سؤالات این بخش نیز 5 عدد است.
  • بخش سوم: داوطلبین در بخش سوم آزمون با یک پادکست صوتی و 6 سؤال مواجه می‌شوند. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز 2 الی 2.5 دقیقه است.
  • بخش چهارم: داوطلبین در این بخش نیز به یک پادکست صوتی مربوط به موضوعی خبری گوش می‌دهند که این پادکست تنها به مدت 1.5 دقیقه به طول می‌انجامد. سؤالات مربوط به این بخش نیز 5 عدد است.

بخش خواندن

مهارت خواندن از این آزمون شامل 4  بخش است که هرکدام از این بخش‌ها سؤالات متنوعی را شامل می‌شوند. زمان کلی اختصاص یافته به بخش خواندن نیز 55 الی 60 دقیقه (با احتساب زمان مربوط به خواندن دستورالعمل) است. در ادامه به اطلاعاتی بیشتری درباره بخش‌های مختلف قسمت خواندن می‌پردازیم.

  • بخش اول: داوطلبین در اولین بخش از خواندنِ آزمون سلپیپ با دو نوع سؤال مواجه می‌شوند که یکی از آنها سؤلات تستی و دیگری تکمیل پاسخِ یک ایمیل ناتمام است. سؤالات مربوط به این بخش نیز 11 عدد است. همچنین زمان اختصاص یافت به بخش اولِ قسمت خواندن آزمون سلپیپ 11 دقیقه است.
  • بخش دوم: بخش دوم از این قسمت نیز شامل 8 سؤال است. داوطلبین مجدداً باید به سؤالاتی تستی پاسخ داده و پاسخ یک ایمیل ناتمام را تکمیل کنند. 
  • بخش سوم: داوطلبین در این بخش از خواندن باید پاراگرافی که شامل اطلاعات داده شده است را پر کنند. تعداد سؤالات این بخش 9 عدد و زمان این بخش نیز 10 دقیقه است.

بخش نوشتاری

داوطلبین در پاسخ به مهارت نوشتاری از آزمون سلپیپ باید به دو سؤال پاسخ دهند. آنها در اولین سؤال از بخش نوشتاری باید. ایمیلی که مربوط به موضوعات روزمره با تعدادِ 150 تا 200 کلمه بنویسند. زمان اختصاص یافته به اولین سؤال این بخش 27 دقیقه است. داوطلبین در دومین سؤال از این بخش نیز باید در پاسخ به یک نقطه نظر خاص پاسخ دهند و در نوشتن متن مربوطه تصمیم خود را توجیه کنند.

بخش مکالمه

به طور کلی بخش مکالمه از آزمون سلپیپ 15 الی 20 دقیقه نیاز به زمان دارد. که البته این زمان با احتساب مدت زمان اختصاص یافته به خواندن دستورالعمل است. همچنین قسمت مکالمه از آزمون سلپیپ نیز به 8 بخش تقسیم می‌شود. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره این بخش‌ها می‌پردازیم.

  • بخش اول: داوطلبین در این بخش باید در مدت 30 ثانیه به فردی در تصمیم‌گیری کمک کنند.
  • بخش دوم: داوطلب باید درباره یکی از تجارب شخصی خود صحبت کند. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز تنها 30 ثانیه است.

زمان آزمون سلپیپ

آزمون سلپیپ جنرال در مدت 3 ساعت. و آزمون سلپیپ جنرال LS در مدت 1 ساعت و 10 دقیقه زمان می برد.

 

 

دیگر مقالات مرتبط:

مقالات لیسینینگ
مقالات اسپیکینگ
مقالات ریدینگ

مقالات رایتینگ
مقالات عمومی آیلتس
نظرات و توصیه های امتحانی
نمونه امتحانات آیلتس سراسرجهان

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top