زندگی در عمان

مطلب پیشِ رو، راهنمای کامل زندگی در عمان در سال 2022 است که طبق اطلاعات و آمار دقیق گرداوری شده است. محتوای این صفحه مستمر به‌روزرسانی می‌شود تا اگر اطلاعات تازه‌ای به دستمان رسید، در اختیارتان بگذاریم. هنوز هم هستند کسانی که فکر می‌کنند عمان یک کشور بیابانی دور افتاده و نه‌ چندان جذاب عربی است و زندگی در عمان، چنگی به دل نمی‌زند! اگر روزی گذرتان به این کشور حوزه خلیج فارس بیفتد، خودتان مشاهده میکنید که این نوع طرز فکر تا چه حد اشتباه است و باید کاملاً برعکس به این قضیه نگاه کرد.

عمان، با وجود مساحت کم (تقریباً سه برابر استان اصفهان) و جمعیت پایین (به اندازه استان اصفهان)، در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین و از  مناسب ترین کشورها برای زندگی در حوزه خلیج فارس است.
هرچه بخواهید ، دلیل برای این ادعا وجود دارد. از وفور شغل در عمان گرفته تا درآمد سرانه بسیار مناسب  نسبت به کشورهای دیگر؛ از شرایط مطلوب برای مهاجرت گرفته تا سطح رفاه و توسعه! 

در این متن ، زندگی در عمان را کنکاش کرده‌ایم و هرآنچه لازم است پیش از تصمیم به مهاجرت به عمان بدانید را برایتان ذکر کرده ایم.

نگاهی به کشور عمان
این کشور  شهری با هوای مدیترانه‌ای است، البته در شهرهای ساحلی این سرزمین ، آب‌وهوا گرم و مرطوب است. بنابراین شاید کشور عمان برای زندگی افرادی که به این نوع از آب‌وهواها عادت دارند، مناسب باشد.

بومی‌های کشور عمان عرب هستند و زبان رسمی نیز در این کشور عربی است. اما در دهه‌های اخیر تعدادی از بلوچ‌ها از کشورهای ایران و پاکستان به عمان مهاجرت کرده و بخشی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین اسلام دین رسمی کشور عمان میباشد اما می‌توان هندوها را نیز در میان مردم این کشور نظاره گر باشیم 

به دلیل اینکه کشور عمان یکی از توریستی‌ترین کشورهای حوزه خلیج‌فارس است، بیشتر مردم این کشور به زبان انگلیسی آشنایی دارند. کشور عمان یک کشور رو به توسعه است که اقتصاد آن بیشتر وابسته به نفت است. به همین دلیل می‌توان گفت که فرصت‌های کاری در این کشور نسبتا زیاد است.

به‌علاوه موقعیت توریستی این کشور باعث شده که سرمایه‌گذاران زیادی به سمت آن جذب شوند. همچنین عمان تعامل بسیار خوبی با همسایگان خود دارد. به همین دلیل از امنیت خوبی نیز برخوردار است. شما می‌توانید در صفحه درباره عمان اطلاعات کامل در ارتباط با این کشور را مطالعه کنید .

وضعیت کلی زندگی در عمان
شرایط زندگی در عمان با توجه به اعتقادات مذهبی مردم این کشور تا حدی به ایران و دیگر کشورهای مسلمان مشابه است. مسلمانان این کشور خواستار این هستند  که تنها با مسلمانان دوست شوند. همچنین زنان تا پیش از ازدواج باید قوانین سخت‌گیرانه و پرمشقتی را از سر بگذرانند و طی کنند.

در کنار این‌ها مردمی که کشور عمان را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، باید تا حد امکان به آداب‌ورسوم این کشور احترام بگذارند. به‌عنوان‌مثال مردم عمان به سنت‌های خود بیش ازحد پایبند هستند و معمولا عقاید خشک و  سنتی دارند. بنابراین پوشیدن شلوار کوتاه برای مردان در این کشور کار پسندیده ای نمیباشد.

این عملی است که برای خانم‌ها به‌طور کامل ممنوع شده است. به‌علاوه افراد حق ندارند با لباس‌هایی که می‌خواهند با استفاده از آن‌ها به ساحل بروند، در سطح شهر قدم بزنند.

یکی از عجیب‌ترین شرایط زندگی در کشور عمان این است که شما نباید در مکان‌های عمومی دست تکان بدهید. این امر از سوی مردم این کشور به‌شدت ممنوع شده است و نباید مشاهده شود.

به‌علاوه زمانی که می‌خواهید از افراد گوناگون و یا وسایلی که به آن‌ها تعلق دارد عکس‌برداری کنید، باید حتما از آن‌ها اجازه بگیرید. بهتر است خیلی زود با مردم این کشور صمیمی نشوید. همچنین صدا زدن افراد به اسم کوچک نیز در این کشور رایج نیست.

اگر کشور عمان را برای زندگی انتخاب کردید، باید به قوانین راهنمایی و رانندگی به‌شدت احترام بگذارید. همچنین نباید بدون اجازه و یا با کفش به یک مکان وارد شوید. زندگی در عمان می‌تواند با بازدید کردن از مکان‌های دیدنی مختلف در این کشور و رفتن به شهرهای ساحلی از یکنواختی و یکپارچگی خارج شود.

شما می‌توانید از انواع موزه‌ها و مکان‌های سلطنتی در کشور عمان بازدید  کنید. همچنین در شهرهای ساحلی نیز می‌توانید از انجام انواع ورزش‌های آبی و تماشای دلفین‌ها لذت ببرید.

مزایای کشور عمان برای زندگی 

  • امنیت مناسب:

کشور عمان برای زندگی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است. مردم این کشور بسیار به عقاید یکدیگر احترام می‌گذارند و بر روی رعایت قوانین حساسیت دارند. به همین دلیل میزان جرم در کشور عمان بسیار کم است. بنابراین می‌توان گفت که یکی از بهترین کشورها برای تشکیل خانواده و بزرگ کردن فرزندان، کشور عمان است.

  • خودروی شخص ارزان و در دسترس!

همچنین برای زندگی در عمان خرید اتومبیل مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از استفاده از حمل‌ونقل عمومی است. در این کشور اتومبیل‌های لوکس کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قیمت نسبتا پایینی دارند. به‌علاوه سوخت نیز ارزان است. به همین دلیل می‌توان گفت که زندگی در عمان برای ایرانیان از این نظر ایده آل است. زیرا بیشتر ایرانیان ترجیح می‌دهند که از اتومبیل شخصی استفاده کنند.

  • وجود مدارس و موسسات آموزشی بین‌المللی

همچنین کشور عمان دارای مدارس بین‌المللی است که از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل کشور عمان برای زندگی خانواده‌هایی که فرزند دارند، بسیارمطلوب است.

شمار بالایی از این مدارس بین‌المللی در شهر مسقط قرار دارند. این مدارس علاوه بر کیفیت آموزشی بالا، از معلمان خبره و کاربلد نیز برخوردار هستند.

  • امکانات تفریحی و گردشگری مناسب

مردم عمان  همانند اکثر  مردم خاورمیانه به تفریح  و سرگرمی علاقه زیادی دارند. از طرفی دیگر عمان یک کشور توریستی است. به همین دلیل مراکز تفریحی زیادی در این کشور وجود دارند. به‌ویژه در شهرهای ساحلی عمان می‌توان مناظر زیبایی  طبیعی را پیدا کرد. همچنین کشور عمان برای زندگی کوهنوردان و کسانی که به دشت نوردی علاقه دارند، جای بسیار  راحت و مطلوبی است.

  • شرایط ساده و مناسب ارتباط با مردم:

هرچند در این کشور افراد معمولا یکدیگر را به اسم کوچک صدا نمی‌زنند و خیلی با هم صمیمی نیستند، اما ارتباط برقرار کردن با مردم عمان کار چندان دشواری نیست. مردم این کشور به شناخت خارجی‌ها علاقه زیادی نشان می‌دهند. به‌علاوه شهرهای کشور عمان نیزفاصله نسبتا کمی دارند. به همین دلیل می‌توان با شرایط نسبتا ساده‌ای در این کشور به شبکه‌سازی اقدام کرد.

  • شرایط نه‌چندان سخت اسکان و اقامت

اگر با ویزای کاری به کشور عمان رفته اید ، می‌توانید از امکانات اقامتی نیز بهره‌مند شوید. به عبارت دیگر  شرکت‌هایی که درخواست کاری شما را پذیرفته‌اند، مکان اقامت شما را نیز مشخص می‌کنند. به همین دلیل زمانی که شما قدم به خاک این کشور می‌گذارید، نگرانی از بابت محل اقامت نخواهید داشت.

برای اطلاع از شیوه اخذ ویزای کار عمان و شرایط کار در این کشور مطلب زیر را مطالعه کنید

  • هزینه مناسب اجاره‌خانه و دسترسی راحت به شهرها

ازآنجاکه شهرهای بزرگ عمان مساحت نسبتا کمی دارند، افراد می‌توانند خانه‌هایی را با هزینه کمتر در  اطراف شهرها اجاره کنند و با کمی رانندگی کردن به محل کار خود بروند.

به‌این‌ترتیب تا حد زیادی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد شد. البته برخی از شرکت‌ها کمک‌هزینه‌ای را برای پرداخت اجازه به شما می‌دهند.

 

  • خدمات درمانی و بهداشتی مناسب
استاندارد خدمات بهداشت و درمان در کشور عمان نسبتا بالا است. این استاندارد بالا و خدمات باکیفیت در هر دو بخش خصوصی و دولتی یافت می‌شود. بااین‌حال در بخش خصوصی کارمندان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. همچنین این بخش‌ها خلوت‌تر هستند و امکانات بهتری در آن‌ یافت میشود. 
 
 

معایب زندگی در عمان

  • وضعیت رانندگی در عمان مطلوب نیست

هرچند که احتمالا رانندگی در عمان برای شما آسان‌تر از ایران خواهد بود، بااین‌حال این کشور امار تصادف بالایی دارد. بیشتر مردم این کشور برای قوانین رانندگی احترام زیادی قائل هستند. اما در این میان اشخاصی  هم پیدا می‌شوند که در زمان رانندگی دقت کافی را ندارند. بااین‌وجود شرایط جاده‌های عمان برای رانندگی بسیار عالی است.

 

  • سرعت جریان اهسته زندگی ​


البته کشور عمان برای زندگی ایرانیان از این نظر مشکل چندانی ندارد. زیرا ایرانیان با ریتم آهسته زندگی در یک کشور اشنایی دارند  اما بعضی اوقات ممکن است سرعت پایین انجام کارها در کشور عمان حوصله شما را سر ببرد. تا حدی که شاید مجبور  شوید برای راه‌اندازی یک سرویس اینترنتی یا باز کردن یک حساب بانکی ساعت‌ها منتظر شوید.

  • بالا بودن هزینه زندگی 

کشور عمان برای زندگی افرادی مناسب است که دارا  هستند. مواد غذایی در این کشور قیمت نسبتا بالایی دارند. به‌علاوه لباس‌هایی از برند های خارجی و کالاهای الکترونیک نیز در این کشور قیمت زیادی دارند. از سوی دیگر هزینه تحصیل نیز در کشور عمان بسیار بالا است.

  • قوانین سخت‌گیرانه

هرچند کشور عمان برای زندگی استانداردهای نسبتا بالایی دارد، اما قوانین سخت‌گیرانه‌ای نیز بر آن حاکم است. به‌عنوان‌مثال شما نمی‌توانید هر زمان که خواستید شغل خود را تغییر دهید. قوانین کار در عمان به‌ویژه برای مهاجران سخت‌گیرانه هستند.

شما به‌عنوان یک مهاجر تنها در صورتی می‌توانید شغل خود را در عمان عوض کنید که گواهی رضایت NOC را از کارفرمای قبلی خود دریافت کرده باشید. در غیر این صورت به مدت دو سال حق اشتغال  در کشور عمان را ندارید.

این تحریم دو ساله درصورتی‌که پس از ترک شغل به‌طور موقت از عمان خارج شوید، نیز اعمال می‌شود. در این مورد تفاوتی ندارد که شما گواهی رضایت را از کارفرمای خود دریافت کرده‌اید یا خیر.

  • اجاره خانه  فقط به‌مدت 1 سال!​​  

مدت‌زمان اجاره خانه در این کشور که تنها گزینه مهاجران برای زندگی در عمان است، به‌صورت یک‌ساله تنظیم می‌شود. در این صورت شما اگر پیش از به پایان رسیدن مهلت یک‌ساله، تصمیم به عوض کردن خانه گرفتید، باید اجاره‌ ی  یک سال را به‌طور کامل پرداخت کنید.

  • آب و هوای گرم

آب‌وهوای گرم نیز یکی دیگر از مشکلات زندگی در عمان است. تحمل این موضوع  مخصوصا برای افرادی که به چنین آب‌وهوایی عادت ندارند، کمی دشوار است. اگرچه هوای شب‌ها در این کشور نسبتا خوب است و زندگی شبانه در عمان جریان دارد.

  • خدمات درمانی خصوصی گران!

اگر درمدت زندگی در عمان به آمبولانس نیاز پیدا کردید، نمی‌توانید به سرویس‌دهی آن‌ها اعتماد کنید. اکثر مهاجران در عمان مجبور  هستند که از بیمه‌های درمانی استفاده کنند. زیرا هزینه درمان خصوصی در این کشور بسیار زیاد است.

بااین‌حال معمولا شبکه آمبولانس‌ها به‌درستی به شما پاسخ نمی‌دهند و مجبور  هستید خودتان بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

  • ​شرایط زندگی در عمان

دانش آموزان در این کشور می‌توانند پس از گذراندن دوره شش‌ساله تحصیل ابتدایی وارد بازار کار شوند. اما درصورتی‌که تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از گذراندن  یک دوره سه‌ساله وارد دبیرستان خواهند شد. هنوز هم در کشور عمان  مناطقی را پیدا میشود که به آب آشامیدنی و انرژی الکتریکی دسترسی ندارند.

اما تعداد این مناطق کم است. 2 درصد از جمعیت کشور عمان از انرژی الکتریکی بهره‌مند نیستند. همچنین 4.5 درصد از جمعیت شهری و 13.9 درصد از جمعیت روستایی به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. عمان کشوری است که رشد اقتصادی خوبی دارد. به همین دلیل نرخ بیکاری در عمان پایین است.

شرایط زندگی در عمان همراه با بعضی از سنت‌ها و قوانین  است. مردم عمان به سنت‌های خود افتخار می‌کنند و نمی‌توانند بی‌احترامی به آن‌ها را از سوی افراد دیگر بپذیرند. همچنین مسلمانان این کشور بر روی مساجد خود بسیار حساس هستند 

علاوه بر این  قوانین زندگی در عمان به افراد اجازه نمی‌دهند که در مکان‌های عمومی دخانیات مصرف کنند یا الکل بنوشند. در عمان  الکل تنها به افرادی فروخته می‌شود که مجوز داشته باشند. علاوه بر این کشور عمان برای زندگی یک کشور کاملا امن  است.

به این دلیل افراد حق حمل سلاح ندارند. به علاوه در عمان قانونی برای حجاب اجباری وجود ندارد اما مردم و قوانین این کشور به‌شدت در مقابل پوشیدن لباس‌های کوتاه حساس هستند.

 

زندگی در عمان برای ایرانیان

ازآنجاکه مردم عمان و ایران عقاید بسیار نزدیکی دارند، احتمالا کشور عمان برای زندگی ایرانیان گزینه مناسبی است. همچنین چون روند انجام کارهای اداری در عمان کند است  برای ایرانیان ناآشنا نیست. اما شاید برخی از قوانین و سنت‌های این کشور مانند بلند نخندیدن در خیابان و قوانین سخت‌گیرانه برای تغییر شغل، کمی زندگی در عمان را برای ایرانیان سخت کند.

به‌علاوه آب‌وهوای خشک این کشور نیز ممکن است برای برخی ایرانیان چندان جذاب نباشد

در کنار این‌ها عادت به رانندگی با اتومبیل شخصی در جاده‌های این کشور یکی از چیزهایی است که زندگی در عمان را برای ایرانیان جذاب کرده است. بااین‌وجود هزینه زندگی در عمان برای ایرانیان کمی زیاد است. به‌ویژه اگر ایرانیان مایل به دنبال کردن سبک زندگی غربی در این کشور باشند.

 

هزینه مهاجرت به عمان

در سال‌های اخیر، عمان به یک مقصد محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است. قبل از مهاجرت باید تمام راه ها  را بررسی کنید چون با توجه به نوع ویزای انتخابی، هزینه‌ها هم متفاوت خواهند بود. راه‌های مهاجرتی عبارت‌اند از : کار، تحصیل، سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت، ازدواج و غیره.

سخن پایانی

کشور عمان برای زندگی ایرانیان گزینه مناسبی است. زیرا مردم این کشور با مهاجران رابطه خوبی دارند. علاوه بر این عمان و ایران رابطه سیاسی خوبی با هم دارند. بنابراین ایرانیان در این کشور می‌توانند استانداردهای بالای زندگی را تجربه کنند.


زندگی در عمان  با قوانین سخت‌گیرانه‌ای همراه است که اگر بتوانید ان ها را بپذیرید ، می‌توانید شرایط خوبی را در این کشور برای خود و خانواده‌تان فراهم کنید.

علاوه بر این کشورعمان  رشد اقتصادی خوبی دارد و پیدا کردن کار در آن آسان است. اما کشور عمان برای زندگی به‌ویژه به سبک غربی، کشور نسبتا گرانی است

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top