ویزای خرید ملک عمان

خرید ملک در عمان

در این نوشتار نکات و شرایط و مهاجرت به عمان از روش خرید ملک را بر اساس قوانین سال ۲۰۲۲ مورد بحث قرار داده ایم. نظام  عمان که در جنوب شرقی شبه‌جزیره عربستان قرار گرفته است .  یکی از آرام‌ترین  و امن ترین کشورها در منطقه خلیج فارس میباشد . در چند سال اخیر  این کشور با وجود بحران‌های قتصادی و  سیاسی منطقه پیشرفت زیادی داشته است. امروزه   فرصت های شغلی و تجاری و سیستم اموزشی و توسعه جدید شهری و زیرساخت‌های مدرن، و پتانسیل بالای درآمد باعث جذب مهاجر کننده از سراسر دنیا میباشد .  همچنین، یکی از شرایطی برای مهاجرت به کشور عمان از طریق خرید ملک میباشد . که در این نوشتار جهت  بررسی قوانین و مراحل مراحل  آن خواهیم پرداخت.

  • اخذ ویزای خرید عمان در شیراز توسط برترین استاد ایلتس شیراز اقای حمیدی

در این مقاله شرایط و نکات مهاجرت به عمان از طریق خرید ملک را بر اساس قوانین سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار داده ایم. سلطنت عمان که در جنوب شرقی شبه‌جزیره عربستان قرار دارد، یکی از امن‌ترین و آرام‌ترین کشورها در منطقه خلیج فارس است. در چند دهه گذشته، این کشور با وجود بحران‌های سیاسی و اقتصادی منطقه رشد فراوانی داشته است. امروزه سیستم آموزشی، فرصت‌های شغلی و تجاری، زیرساخت‌های مدرن، توسعه جدید شهری و پتانسیل بالای درآمد سبب جذب مردم از سراسر جهان شده است. همچنین، شرایطی برای مهاجرت به عمان از طریق خرید ملک ایجاد شده که در این مقاله به بررسی مراحل و قوانین آن خواهیم پرداخت.


 

 قبل از سرمایه‌گذاری و خرید خانه بهتر است با قوانین مهاجرت به  کشور عمان به روش  خرید ملک از جمله تصدی  شرایط گرفتن ویزا و اقامت، مسائل حقوقی، امور مالی مجوزهای کار، استراتژی خروج،  بیمه، مالیات و ارز آشنا شوید. با توجه به این که شرایط و موقعیت‌های هر مهاجر  یا شرکت متفاوت میباشد . و باید به طور جداگانه در نظر گرفته شود. به همین دلیل می‌توانید برای اطلاع از قوانین و شرایط  خرید ملک با مشاوران مؤسسه دایانا مهاجر  در ارتباط باشید.

 

شرایط خرید ملک در عمان
تا چند وقت اخیر ، مهاجرت به عمان از طریق خرید ملک وجود نداشت. اما امروزه دولت کشور عمان به سرمایه‌گذاران خارجی این اجازه را میدهد  که در املاک خود مستقر باشند .  شرایط خرید، محدود به مستقلات و املاک از مکانهای  مشخص شده مانند مجتمع‌های گردشگری ITCs (The Wave ، Muscat Golf and Country Club و Blue City ) وجود دارد . 

این املاک دارای تأییدیه وزارت مسکن و داری مجوز از سازمان دولتی میباشند .  بطوریکه 50 در صد از کل سود تولید شده متعلق به دولت کشور عمان مباشد . فروش املاک در این کشور به طور قابل‌ توجهی به تولید ناخالص داخلی عمان کمک می‌کند، 

 

شرایط خرید زمین در عمان
سرمایه گذارانی که قصد خرید زمین را دارید باید به مدت  چهار سال بر روی آن ساختمان‌سازی نمایند . جهت  تمام کردن  ساخت‌وساز یا انجام نوسازی، میبایست   مقامات رسمی اجازه  صادر کنند و مجوز ساختمان را دریافت نمایند . بعد از خرید ملک در عمان، به طور اتوماتیک  اقامت دریافت می‌کنید و باید برای گرفتن  ویزای مالکیت اقدام نمایید . ویزای اقامت فقط پس از انتقال سند مالکیت به نام شخص صادر می‌شود. سرمایه گذاران همچنین ممکن است برای خانواده و والدین خود درخواست ویزا کنند.

 

قابل به ذکر است که اگر مالکیت ملک خود را بفروشد در زمان عقد قرار داد  اقامت مالکیت  لغو خواهد شد. در زمان عقد قرارداد، معمولاً ۱۰ درصد از مبلغ خرید را به‌عنوان ودیعه دریافت می‌ نمایند . شرایط  خرید بیشتر توسط یک وکیل مستقل تنظیم شده و مراحل  پرداخت نیز توسط او مشخص می‌شود. لازم به  ذکر است که مالکان عمانی تنها پس از دریافت آخرین پرداختی، سند را به شما واگذار می‌کنند.

اگر  جهت مهاجرت به عمان از طریق خرید ملک اقدام نماید . لازم  است بدانید که قیمت ملک در این کشور بسیار مناسب میباشد . برای مثال، هزینه یک آپارتمان یک‌خوابه حدود ۱۱۲ هزار دلار آمریکا و یک ویلای سه خواب با استخر حدود ۳۷۵ هزار دلار هزینه دارد. جهت انتخاب و خرید ملک در عمان باتوجه‌به بودجه خود می‌توانید با مؤسسه دایانا مهاجر در ارتباط باشید.

دوستداران  مهاجرت به عمان از روش خرید ملک باید توجه داشته باشند  که موسسه دایانا مهاجر قدرتمندترین موسسه مهاجرتی کشورمیباشد . در زمینه ارائه اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور عمان از طریق خرید ملک شما را همیاری خواهد کرد . 

 

هزینه خرید ملک و زمین در عمان
افراد خارجی‌  می‌توانند تا ۸۰ درصد از ارزش خانه خود را به‌عنوان وام دریافت کنند که بیشتر تا ۲۵ سال قابل پرداخت میباشد . قیمت گرفتن وام‌ها تحت تأثیر افراد کشور  اعتبار و دارایی شخص وجود دارد  در نظر باید گرفت که از سود وام مسکن حداقل ۷ درصد از توسط متقاضی پرداخت شود. قابل ذکر است که ، هزینه‌های دیگر خرید ملک عبارت‌اند از:

• هزینه ثبت نام ۳٪ 

• هزینه در خواست ۲۰ دلار آمریکا 

• 3 درصد حق تمبراز ارزش دارایی مطابق HSBC Global Connections

• برای ثبت ملک تمام هزینه های قانونی 

به گفته Oman Focus، در عمان هیچ هزینه مالیات و  دولتی از طرف فروشنده وجود ندارد و مالیات بر سرمایه یا ارزش بالا رفتن یا مالیات  برای خرید ملک دریافت نمی‌شود. شما می‌توانید به‌راحتی زمین یا ملک  را خریداری کنید و لازم به داشتن سپرده و پرداخت‌های منظم در مدت زمان  دوره ساخت میباشد. 

 

مدارک موردنیاز برای خرید ملک در عمان
بر اساس  وزارت مسکن عمان، این مدارک باید برای مهاجرت و خرید ملک و  به عمان از طریق خرید ملک ارائه شود:

• کپی گذرنامه یا شناسه مالک و خریدار و کپی کارت کار خریدار (در صورت کار در عمان)
• کپی ثبت تجاری اشخاص حقوقی
• مدرکی که تعداد اعضای خانواده خریدار، نام کامل و آدرس بستگان درجه یک و همچنین بستگان درجه دوم (در صورت تمایل) را ذکر می‌کند.
• اظهارنامه املاک متعلق به عمان توسط خریدار غیر عمانی
• شهادت حقوقی با بیان وضعیت اجتماعی
• کپی گذرنامه معتبر و شناسنامه پدر متقاضی
• گواهی اشتغال یا عدم اشتغال
• کپی قرارداد ازدواج

 

در این مقاله شرایط و نکات مهاجرت به عمان از طریق خرید ملک را بر اساس قوانین سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار داده ایم. سلطنت عمان که در جنوب شرقی شبه‌جزیره عربستان قرار دارد، یکی از امن‌ترین و آرام‌ترین کشورها در منطقه خلیج فارس است. در چند دهه گذشته، این کشور با وجود بحران‌های سیاسی و اقتصادی منطقه رشد فراوانی داشته است. امروزه سیستم آموزشی، فرصت‌های شغلی و تجاری، زیرساخت‌های مدرن، توسعه جدید شهری و پتانسیل بالای درآمد سبب جذب مردم از سراسر جهان شده است. همچنین، شرایطی برای مهاجرت به عمان از طریق خرید ملک ایجاد شده که در این مقاله به بررسی مراحل و قوانین آن خواهیم پرداخت.

 

در این مطلب می خوانیم: 
۱ شرایط خرید ملک در عمان
۲ شرایط خرید زمین در عمان
۳ هزینه خرید ملک و زمین در عمان
۴ مدارک موردنیاز برای خرید ملک در عمان
۵ اخذ اقامت برای اعضای خانواده
۶ کمک مالی به خارجی‌ها
۷ استقبال کشور عمان از قوانین مالکیت خارجی
۸ حقوق انتفاع چیست؟
۹ شرایط و قوانین طرح خرید ملک در عمان
۱۰ چه کسانی مشمول طرح حق انتفاع در عمان می‌شوند؟
۱۱ نکات ضروری برای خرید ملک در عمان
۱۲ راهنمای خرید ملک در خارج از کشور در عمان
۱۳ هزینه خرید ملک در عمان
۱۴ رووی، مرکز شرق
۱۵ قوروم
۱۵.۱ الخویر
۱۶ باوشر
۱۷ المولا، مرکز شرق
۱۸ مزایای خرید ملک در عمان
۱۹ اخذ اقامت عمان با خرید ملک
۲۰ جمع‌بندی
۲۰.۱ بیشتر بخوانید
۲۱ سؤالات متداول
۲۱.۱ آیا یک خارجی می‌تواند در عمان ملک بخرد؟
۲۱.۲ چگونه می‌توانم اقامت عمان بگیرم؟
۲۱.۳ اقامت در عمان با خرید ملک امکان‌پذیر است؟
۲۱.۳.۱ برای ارتباط با کارشناسان مجرب موسسه دایانا مهاجر، علاوه بر تماس مستقیم با موسسه، میتوانید فرم ارزیابی رایگان را تکمیل نمایید.

 

بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری و خرید خانه با قوانین مهاجرت به عمان از طریق خرید ملک از جمله تصدی، شرایط اخذ ویزا و اقامت، مسائل حقوقی، مجوزهای کار، استراتژی خروج، امور مالی، بیمه، ارز و مالیات آشنا شوید. توجه داشته باشید که شرایط و موقعیت‌های هر فرد یا شرکت متفاوت است و باید به طور مستقل در نظر گرفته شود. به همین دلیل می‌توانید برای اطلاع از شرایط و قوانین خرید ملک با مشاوران مؤسسه دایانا مهاجر در ارتباط باشید.

 

اخذ اقامت برای اعضای خانواده
باید توجه داشته باشید . که می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل تهیه و ارسال مدارک با مؤسسه دایانا مهاجر مشورت نمایید.

افراد غیر عمانی در مجتمع گردشگری یک واحد ساخته شده ، مجوز اقامت خود و اعضای نزدیک خانواده را با رعایت شرایط زیر دریافت مینمایند 

• درخواست اجازه اقامت باید به اداره مربوطه در پلیس عمان ارائه شود و نام، ملیت و آدرس اعضای خانواده متقاضی مجوز در آن قید شود.

• درخواست باید با اسناد حمایتی مربوطه همراه باشد و هزینه ثابت پرداخت شود.

• مقامات مربوطه مجوز اقامت را ظرف هفت روز کاری از تاریخ ارسال به شرطی ارائه می‌دهند که درخواست ارائه شده از هر نظر مناسب باشد.

• اجازه اقامت که به صاحب یک واحد ساخته شده و اعضای نزدیک خانواده‌اش داده می‌شود که برای دو سال معتبر است. این ویزا شش سال به طور خودکار، بدون درخواست جدید، هر دو سال یکبار تمدید می‌شود.

 

عمان به پنج منطقه (منتقا) و چهار استان (محفظه) تقسیم می‌شود. اگر زمین در استان یا منطقه‌ای واقع شده باشد که از آنجا نمی‌آیید یا به آن تعلق ندارید، یا محل کار شما در آنجا واقع نشده است، مدارک زیر باید ارائه شود:
• شناسنامه
• مدرک تحصیلی برای چهار سال متوالی
• قبل از در خواست قرارداد اجاره در دو سال گذشته 
• گواهی تولد و تحصیل هردختر و یا پسر 

 

کمک مالی به خارجی‌ها
خارحیها میتوانند از طریق بانک‌های بین الملللی و عمانی وام مسکن برای مهاجرت به کشور از روش خرید ملک دریافت کنند . که  هر بانکی سیاست‌های خاص خود را در مورد خارجی‌ها در نظر گرفته اند. ، باید توجه کرد که می‌توانید از بانک موردنظر خود وام مسکن بگیرید. دارندگان  وام مسکن عرب عبارت‌اند از Alhi Bank Oman ، Bank Muscat و Bank Dhofar Oman. همچنین می‌توانید وام مسکن را از طریق بانک‌های بین‌المللی مانند HSBC سازماندهی کنید.

 

از انجا یی که اتباع خارجی می‌توانند تا ۸۰ درصد ارزش دارایی خود را وام دریافت کنند . که بیشتر تا ۲۵ سال قابل پرداخت است. نرخ بهره تحت تأثیر ملیت، اعتبار و دارایی شما قرار دارد، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که حداقل ۷ درصد سود وام مسکن خود را پرداخت مینماید. 

استقبال کشور عمان از قوانین مالکیت خارجی
شهر سازی و وزارت مسکن عمان (MHUP)، طبق نظر  وزیران در سال 2020 به مالکیت حقوق انتفاع به افراد خارج از کشور در عمان اجازه داده است. براین‌اساس، به‌جز ملیت  عمانی‌ها، اجازه خرید آپارتمان در مناطق خاص و در اطراف مسقط برای مهاجرت به این کشور از طریق خرید ملک داده می‌شود.

حقوق انتفاع چیست؟

 حق استفاده از کسب درآمد از اموال برای مدت کم است که کاملاً شبیه حقوق اجاره هستند حقوق انتفاع میباشد..  که اصولا در پروژه‌های زیرساختی در عمان استفاده می‌شوند. قطعنامه جدید به‌جز عمانی‌ها اجازه می‌دهند که  برای زندگی، ملک خریداری کنند، اجاره دهند (پس از یک دوره اولیه 4 ساله) یا به‌عنوان ضمانت  برای هرگونه تراکنش مالی استفاده کنند. قطعنامه MHUP به مهاجرین اجازه این را میدهند که تا حق انتفاع را برای مدت اولیه تا 50 سال کسب کنند . که می‌تواند تا 99 سال تمدید شود.

قبل ذکر است که حق انتفاع، می‌تواند فروخته شود و به وراث قانونی صاحب خارج از کشور منتقل شود. البته ممکن است وراث از حقوق مشابه متوفی برخوردار شوند.

شرایط و قوانین طرح خرید ملک در عمان

افرادی که  دارای شرایط هستن در زمینه و مهاجرت به عمان ابه روش خرید ملک، خریدار باید ملکی را در چند ین طبقه (4 طبقه)، ساختمان‌های تجاری ویا مسکونی ساخته شود .مستقر در مکان‌های مشخص شده و دارای مجوز MHUP خریداری نمایند .  مسقط تنها مکانی است که تحت این طرح قرار دارد

باید در سایر استان‌ها در مکانهای  مشخص شده توسط MHUP برای سرمایه‌گذاری در مستغلات و مستقلات بر اساس مقررات و معیارها برنامه‌ریزی، ارائه نمود. 

ممکن است صاحب ملک  تصمیم داشته باشد  جهت املاک تحت مجوز اقدام کند، در ساختمان حداقل 2 آپارتمان با اتاق داشته وجود داشته باشد .و بیش از 4 سال از تاریخ صدور گواهی اتمام ساختمان نباید گذشته باشد. واحدهای مسکونی در ساختمان‌های جدید باید پس از پایان کار خریداری کنند . . تا 40 درصد از تعداد کل واحدهای ساختمان را مهاجران می‌توانند تحت این طرح خریداری کنند و بیش از 20 درصد از طرح نباید در اختیار یک ملیت قرار گیرد. MHUP اعلام کرده است که این محدودیت برای تشویق و تنوع ورود مهاجران در عمان میباشد. 

موقع شروع  معرفی این طرح به استان‌های دیگر، حداقل قیمت خرید ۴۵.۰۰۰ ریال عمان برای واحدهای دارای مجوز در استان مسقط و ۳۵.۰۰۰ ریال عمان وجود دارد. هزینه‌هایی که هر دو  شرکت‌کننده در این طرح وجود دارند .، ۳ درصد ارزش واحد برای فروشنده و ۵ درصد ارزش واحد خریدار در بر خواهد داشت . که هر دو بر طبق  درخواست ثبت حق انتفاع در دبیرخانه ثبت املاک پرداخت می‌شود.

چه کسانی مشمول طرح حق انتفاع در عمان می‌شوند؟
اچه کسانی می‌توانند از طریق خرید ملک این طرح و مهاجرت به عمان منفعت ببرند،طبق  قوانین حق انتفاع برای خریداران غیر عمانی 23 ساله یا بیشتر که حداقل 2 سال در عمان مستقر میباشند . مورد قبول قرار میگیرد  ویزا بر اساس قوانین انتفاع به خریداران خارج از کشور داده نمی‌شود، اگرچه MHUP گفته است که این مورد در حال بررسی میباشد .

لازم است آپارتمان‌ها شخصاً توسط خریدار یا مشترکاً با خانواده درجه یک آنها (یعنی والدین، برادر و خواهر و فرزندان خریدار) حداقل 4 سال قبل از اجاره یا فروش منافع خود مورد استفاده قرار گیرد . امکان این وجود دارد که  شرایط مالک حق انتفاع در این مدت تغییر کند، می‌توان از MHUP درخواست معافیت نمود . خریداران نمی‌توانند بیش از یک واحد تحت این طرح خریداری نمایند.

MHUP مناطق خاصی را در استان مسقط وجود دارد از جمله  Bausher ، Al Amerat و Al Seeb برای معرفی طرح بیان شده است .  این اقدام، عمان را بیشتر با همسایگان خود نزدیک کرده است . و باعث بالا رفتن اقتصاد عمان می شود. این قوانین و طرح  انتفاع معمولاً در بین سرمایه گذاران و کار گر های عمانی و ساکنین عمان  رایج بوده  و دولت این امید را میدهد که سرمایه‌گذاران بلند مدت به کشور عمان مهاجرت کنند .

 

نکات ضروری برای خرید ملک در عمان
افراد غیر عمانی  تنها در شرایط بسیار کمی می‌توانند صاحب مستغلات و املاک شوند. مهاجرت به عمان از طریق گرفتن ویزا و خرید ملک اقامت عمان با خرید ملک تحت شرایطی امکان‌پذیر است که هیچ حق ارث خودکار یا تضمینی برای شخص وجود نداشته، حتی اگر در وصیت‌نامه مشخص شده باشد.

طبق مقررات فعلی عمان، در صورت فوت مالک خانه در ITC، توسعه‌دهنده ITC باید به وزارت گردشگری (MOT) اطلاع داده و اداره کل وضعیت مدنی باید به MOT و وزارت امور خارجه اطلاع دهد. همچنین، وزارت امور خارجه باید ظرف 30 روز پس از مرگ، نام متوفی را به سفارت مربوطه اعلام کند. سپس، وراث متوفی یک سال فرصت دارند تا برای به‌ارث‌بردن اموال عمانی به MOT مراجعه کنند، حتی در مواردی که در وصیت‌نامه مشخص شده است. اگر هیچ برنامه‌ای در آن سال دریافت نشود، MOT ممکن است دارایی را برای خود مصادره کند.

اگرچه قوانین مربوط به حق انتفاع به‌صراحت به حق انتفاع غیر عمانی اجازه می‌دهد تا به وارث قانونی خود منتقل شود، اما باید منتظر ماند و دید که آیا طبق طرح جدید، به‌منظور انتقال حقوق، به مراجع عمانی درخواست می‌شود یا خیر.
افزایش روزافزون مهاجران باعث رونق املاک و مستغلات در شهرهای خاصی شده است. اگر به دنبال اخذ اقامت و مهاجرت به عمان از طریق خرید ملک هستید، بهتر است بدانید که طبق قوانین فعلی، مهاجرانی که دارای ملک در خاک عمان هستند، به طور خودکار ویزای اقامت مالکیت برای خود و خانواده‌شان دریافت می‌کنند.

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top