صفر تا صد کار در ترکیه 2023

صفر تا صد کار در کشور ترکیه در سال 2023، به شما برای پیدا کردن بهترین کار ممکن در ترکیه و دریافت اقامت این کشور، کمک میکند. کشور ترکیه و ایران وجه اشتراکات بسیاری دارند و به همین دلیل ایرانیان زیادی هر ساله برای مهاجرت کاری و سفر تفریحی کشور ترکیه را مد نظر دارند. شرایط کاری در این کشور مناسب ایرانیان است چرا که پس از گذشت زمانی افراد می‌توانند به کشورهای دیگر همانند آمریکا و کانادا و … مهاجرت کنند.

برای مهاجرت کاری به کشور ترکیه در آغاز باید ویزای کاری این کشور را اخذ کرده و سپس از اخذ ویزا و اقامت کاری آن پس از ۵ سال می‌توانید تابعیت ترکیه را دریافت کنید. در ادامه میخواهیم تا شما را با انواع کار در ترکیه 2023 و شروط هرکدام آشنا کنیم.

صفر تا صد کار در ترکیه 2023
در کشور ترکیه همیشه به اشخاص انگلیسی زبان و دارای شرایط برای کار نیازاست. در بعضی از مشاغل مانند شرکت‌ های چند ملیتی، بازاریابی، فروش، ترجمه و حتی مشاغل فنی حرفه‌ای و مشاغلی که سپردن آن به یک شهروند ترک دشوار است، به اشخاص خارجی برای مهاجرت کاری به ترکیه به شدت نیاز دارند. تعداد زیادی از هتل‌ها یا شرکت‌های مربوط با سفر هم پذیرای مهاجران برای کار کردن در جایگاه های مختلف شغلی هستند.

برای مهاجرت به ترکیه به منظور کار کردن، در آغاز باید به جستجو در شغل مورد نظر خود یا حرفه و تخصص خود در ترکیه بپردازید. اگرقصد داشته باشید که بدانید چطور در کشور ترکیه کار پیدا کنید، می‌توان با مراجعه به سایت‌های معروف مانند لینکدین، karier، Craigslist و وب‌سایت‌های دیگر انجام داد . اگر موفق به پیدا کردن کار در ترکیه شدید، کارفرما حتما باید برای شما تقاضا اجازه کار در این کشور را صادر کند؛ زیرا بدون مجوز کار مشغول شدن شما در ترکیه امکان پذیر نمی باشد.

کارفرما پیش از درخواست به وزارت کار و تأمین اجتماعی فرم درخواست‌هایی که مورد نیاز است را پر میکند و مدارک لازم را جمع‌آوری می‌کند و متقاضی باید به کنسولگری کشور خود در ترکیه مراجعه کند. بعد از تائید درخواست کار ، مهاجرت به ترکیه از  روش کار فراهم خواهد شد و امکان شروع به کار در این کشور فراهم می شود.


حداقل دستمزد و درآمد در ترکیه در سال 2023 با مقدار ۳۹۲.۶ یورو در ماه یعنی ۳۵۷۷.۵ لیر ترکیه اعلام شده است که نسبتا حداقل حقوق و درآمد در سال پیش ۶۳۴.۵ لیر شیب صعودی داشته است. مابین مابقی کشورها ترکیه از لحاظ حداقل حقوق و درامد رتبه ۴۲ را دارد.

آشنایی با قوانین کار در کشور ترکیه : 


ترکیه با جا گرفتن در یکی از کشورهای مناسب دنیا، دارای جایگاه اجتماعی و جغرافیایی قابل توجه ای است و کشورهای قابل توجه ای ، همچنین ایران از ترکیه به‌عنوان حمل و نقل کالا استفاده می‌کنند. نکته قابل ذکر درباره این کشور بدین صورت است که به دلیل شرایط بد ارزی که در سال‌های پایانی برای این کشور پیش ‌آمده است، با افت اقصادی شدیدی مواجه شده است.

درصد بیکاری در ترکیه رقمی حدود ۱۳.۸ درصد است. از امتیاز زندگی در ترکیه هزینه‌های بسیار پایین آن به نسبت کشورهای دیگر است که همین موضوع سبب شده تعداد زیادی از مهاجرین این کشور را انتخاب کنند و همچنین برای دریافت ویزای کاری به ترکیه مراجعه می‌کنند. 


شرایط گرفتن اجازه کار از دولت کشور ترکیه
برای اینکه امکان شاغل بودن در ترکیه برای شما فراهم شود  و ابتوانید اقامت کاری ترکیه را دریافت کنید، در آغاز باید ویزای کاری ترکیه را دارا باشید. برای داشتن ویزای کاری باید قرارداد امضاشده توسط یکی از شرکت‌های ثبت‌شده در ترکیه را داشته باشید تنها در این حالت میتوانید ویزای کاری داشته باشید.

پس از دریافت ویزای کار در حالتی ‌که برای شما بیمه رد شود، پس از پشت سر گذاشتن ۵ سال شرایط اخذ اقامت دائم و شهروندی شما محیا می گردد. لازم است به ذکر است که آگاه باشید روندی که برای اخذ ویزای کاری پشت سر می گذارید حدودا ۳۰ روز کاری طول زبان می برد و در قرارداد کاری اکیدا باید نوع کاری که انجام خواهید داد و مکانی که قرار است در آن مشغول به کار شوید مشخص شود.

انواع کار در ترکیه ۲۰۲۲:  


در مجموع دولت ترکیه ۲ نوع اجازه کار کردن را به شما می‌دهد:

اجازه کار موقت و مدت‌دار
اجازه کار دائمی


اجازه کار موقت و مدت‌دار:
یکی از انواع کار در ترکیه ۲۰۲۲ به طور موقت و مدت دار است. به این صورت که در طول مدت‌ زمان مشخصی که برای کارکنان خارجی در نظر گرفته می‌شود و که  مدت زمان آن یک‌ساله است، فرد امکان این را دارد که کار مناسب خود را پیدا کند و بعد از پایان یکسال ، ۳ سال دیگر نیز تمدید کند. و همینطور این امکان فراهم است پس از پایان دوره سه‌ساله کارکنان می‌توانند به‌ صورت شش‌ساله نیز آن را تمدید کنند.

اجازه کار دائمی:
نوع  دیگر از کار در کشور ترکیه 2023 ، اجازه کار دائم است که اتباع کشورهای دیگر بعد از ۵ سال کار و پرداخت بیمه امکان این را دارند که  برای اخذ اقامت دائم در ترکیه یا کار کردن به طور دائم در ترکیه وارد آن کشور شده و شاغل ‌شوند.


میانگین دستمزد برای کارهای مختلف در کشور ترکیه:


بر اساس آخرین اطلاعات موجود از دستمزد هر کاری در ترکیه، حداقل درآمد برای افراد خارجی که مشغول به کار هستند به شرح زیر است:

میزان درآمد اتباع خارجی که اجازه کار در ترکیه را دارند و مشغول به کار هستند و در زمینه کارهای مربوط به خانه مثل خدمتکاری و پرستاری و … مشغول هستند، مبلغ ۲۵۵۸۰۰ لیر است.
میزان درآمد اتباع خارجی که در زمینه گردشگری و تشریفات مشغول به کار هستند، مبلغی حدود ۲۵۵۸ لیر است.
درآمد اتباع خارجی که در زمینه فروشندگی و بازاریابی و کارهایی از این ‌قبیل مشغول به کار هستند، مبلغی حدود ۳۸۳۷ لیر است.
افرادی که در ترکیه مشغول به کارهای تخصصی همچون معلمی و پزشکی و… هستند میزان درآمد آن ها حدود ۷۶۷۴ لیر است.
میزان حقوق اتباع خارجی که در زمینه مهندسی و معماری و اداری در این کشور مشغول به کار هستند، مبلغی حدود ۱۰۲۳۲ لیر ترکیه است.
لازم به ذکر است که این دستمزدها حدودی هستند و بر اساس نرخ سالیانه تورم در کشور ترکیه ممکن است این مبالغ کمی تغییر پیدا کند. البته این مبالغ را دولت به‌تنهایی به تصویب نمی‌رساند بلکه هر ۶ ماه یکبار با سندیکاهای هر شرکت و مؤسسه جلسه مشترک برگزار خواهد کرد و حقوق و دستمزد معینی را مشخص می‌کند. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در رابطه ‌با دستمزد و حقوق هر کاری می‌توانید با مشاوران و وکلای ما در مؤسسه حقوقی سفیران در ارتباط باشید و اطلاعات دقیق‌تری را دریافت کنید.


ساعات کاری در کشور ترکیه:


در مجموع ساعت کاری در ترکیه ۴۵ ساعت در هفته است. روزهای کاری از دوشنبه تا جمعه است و روزهای شنبه و یکشنبه جزو روزهای تعطیل محسوب می شوند وآغاز ساعت کاری در این کشور از ساعت ۸.۳۰ صبح می باشد.

به طور میانگین هر یک از کارکنان می‌توانند ۱۴ روز در سال را استحقاقی دریافت کنند که این تعطیلات نیز حقوق دارد. البته بر حسب شرایط کار در ترکیه  در سال 2023 میزان مرخصی که به هر شخص تعلق میگیرد، به سوابق کاری آن شخص بستگی دارد.

روش پرداخت حقوق نیز به این روش است که در اخر ۳۰ روز کاری حقوق به لیر ترکیه پرداخت میگردد فقظ تحت شرایطی که شرکت یا مؤسسه چندملیتی باشد که حقوق به‌صورت دلار،یورو،ارز و یا … پرداخت می گردد. درضمن ماهانه مالیات به طور مستقیم از حقوق شما کسر می‌شود.

برای پیدا کردن شغل متناسب  با حرفه یا تخصص خود در ترکیه اغاز باید به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشید. لازم به ذکر است که تسلط به زبان‌هایی مانند انگلیسی و آلمانی نیز کمک به بزرگی به شما در کار پیدا کردن میکند. ضمنا پیش از مهاجرت به کشور ترکیه در اغاز با روش کار و دزآمد هر شغلی و هزینه‌های زندگی در ترکیه آشنایی کامل پیدا کنید.


نحوه بازکردن حساب بانکی در ترکیه


طبق قوانین وزارت کار ترکیه در سال 2023 داشتن یک حساب بانکی در ترکیه و دریافت شماره مالیاتی ضروری است. تاکید داریم که برای دریافت شماره مالیاتی به‌ همراه‌ داشتن پاسپورت الزامی می باشد. باید اگاه باشید  که اگر نتوانید شماره مالیاتی را دریافت کنید، امکان داشتن  حساب بانکی را ندارید در نتیجه از لحاظ کاری با مشکل مواجه می شوید.

 

یکی دیگر از نوع  کار در ترکیه 2023 مرتبت به کارهای فصلی در استانبول است. کارهای فصلی در استانبول مرتبت به صنعت گردشگری می‌شود چرا که  این کشور از لحاظ جذب توریست رتبه خوبی را دارد. در فصل‌هایی مانند اول بهار تا اخر تابستان صنعت گردشگری رو به افزایش است و هر ساله کارگران فصلی در این فصول مشغول به کار می‌شوند. مدت استخدام اصولا از ۳ الی ۵ ماه است.

شرایط و مدارک اخذ ویزای کشور ترکیه


برای دریافت  ویزای کاری در ترکیه شما باید پیشنهاد کاری دریافت کنید و پس از آن  می‌توانید اقدام به گرفتن ویزا کنید. مدارک لازم  برای اخذ ویزا بایستی به اداره مهاجرت ، اداره کار و امور اجتماعی ترکیه تحویل داده شود. این فرایند حداقل ۹۰ روز به طول می‌ انجامد و در صورت تأیید می‌توانید در ترکیه مشغول به کار شوید.

مدارک لازم برای اخذ اجازه کار در کشور ترکیه به شرح زیر است:

  • دفترچه اقامت
  • یک قطعه عکس
  • آدرس ایمیل کارفرما
  • برگه درخواست الکترونیکی
  • کد ملی که توسط اداره امنیت ترکیه برای اتباع صادر می‌شود.
  • برگه اقامت و اصل پاسپورت
  • کد رمز دولتی کارفرما

  مدارک لازم جهت اخذ ویزای همراه ترکیه به شرح زیر است:

  • پرداخت هزینه ۷۲ لیر جهت کارت اقامت (برای کودکان ۳۶ لیر است)
  • اصل و کپی از مدارک شناسایی (شامل شناسنامه، پاسپورت، سند ازدواج است)
  • اثبات تمکن مالی
  • پرداخت مبلغی برای بیمه درمانی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • گرفتن شماره مالیاتی برای اعضای خانواده 


نتیجه‌گیری:


کشور ترکیه داری موقعیت مناسب جغرافیای است.  به همین علت صنعت گردشگری در ترکیه  علل خصوص در فصل بهار و تابستان شیب صعودی دارد .حقوق و مزایا در کشور ترکیه بستگی به نرخ تورم  دارد. طبق قانون وزارت کار در ترکیه در سال 2023  ساعت کاری ۴۵ ساعت  و 5 روز در هفته ( دوشنبه تا جمعه ) است.


آیا به ‌راحتی می‌شود در همه مشاغل در ترکیه استخدام شد؟
امکان دارد در اغاز این کشور سخت‌گیری‌هایی داشته باشد و اما در صورت تایید رزومه شما و عدم سوءپیشینه استخدام برای شما وجود دارد.

شرط اولیه برای کار کردن در ترکیه چیست؟
در اغاز شخص باید مهارت، تخصص‌ و همچنین توانایی های خود را بشناسد و در صورتی که این توانایی ها و همینطور مهارت ها در مشاغل مورد لزوم ترکیه باشد، فرد با گرفتن اقامت کاری امکان اشتغال در ترکیه را دارد.

آیا امکان استعفا از کار پس از مدت چند ماه وجود دارد؟
دولت ترکیه برای استخدام کارجویان علل خصوص اتباع خارجی ابتدا درخواست میکند که چندماه به طور آزمایشی شروع به کار کنند و نکته مثبت این است که اشخاص میتوانند در صوت نارضایی از کار خود بدون پرداخته هیچ گونه جریمه ای استعفا بدهند.

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top