نکاتی در مورد نوشتن انگیزه نامه

استاد حمیدی برای نوشتن انگیزه نامه (ُSOP) به دانشجویان مقطع دکتری توصیه هایی کرده اند. استاد حمیدی معتقد هستند که برای نوشتن یک SOP خوب باید به نکات زیر توجه کرد:

1. محتوای انگیزه نامه

2. خلاصه نویسی و مفید نوشتن

3. ارائه ی مثال های واقعی

4. تاکید بر مهارت ها

5. هدف از تحصیل در مقطع دکتری

🔹در نوشتن انگیزه نامه به چه مواردی اشاره کنیم؟

1. مقدمه کوتاه در مورد رشته و دانشگاهی که اپلای می کنید

2. پیشینه تحصیلی و تحقیقاتی

3. هدف از تحصیل در مقطع دکتری

4.  پژوهش های گذشته شما و تاثیر آن در مقطع دکتری



🔹خلاصه و مفید بنویسید. مثلا اگر برای دکتری مهندسی شیمی اپلای می کنید، به جای اینکه بگویید من از بچگی عاشق شیمی بودم و در مقطع لیسانس حسابی از شیمی لذت بردم، چندتا از دروس تخصصی را نام ببرید و بگویید که دقیقا چه چیزی از آن دروس یاد گرفته اید. (اگر نمرات خوبی در آن دروس گرفته باشید که چه بهتر!) همچنین اشاره کنید که این دروس در پژوهش چه کمکی به شما خواهند کرد. 


🔹مثال های واقعی بزنید. از کلی گویی پرهیز کنید.  مثلا به جای اینکه بگویید من آدم سخت کوشی هستم ثابت کنید که سخت کوش هستید. مثلا به تحقیقات خود در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اشاره کنید که با وجود کمبود زمان توانستید بالاترین نمره را دریافت کنید و همزمان کارآموزی را نیز گذزاندید. 


🔹روی مهارت هایتان تاکید کنید. مهمترین وظایف یک دانشجوی دکتری معمولا کمک استادی ⁣(#TA) و کار تحقیقاتی ⁣(#RA) است. سعی کنید با ذکر مثال نشان دهید که پتانسیل این کارها را دارید. نشان دهید که در عین آمادگی برای کار گروهی،‌ مستقل هستید و از پس وظایفتان برمی آیید. البته از دانشجوی لیسانس انتظار نمی رود که حتما این سوابق را داشته باشد، اما مهارتهای مورد نیاز مانند نوشتن مقاله، ورکشاپ، ارایه مطلب و هر مورد مرتبط با TA و RA می تواند نشان دهد شما پتانسیل دانشجوی دکتری شدن را دارید.


🔹برنامه و هدفتان از دکتری گرفتن را دقیق و شفاف بنوسید. هدف شما از دکتری می تواند پست داک گرفتن، استاد دانشگاه شدن، کارمند دولت شدن، شرکت زدن، کارمند شرکت خصوصی شدن و یا هرچیز دیگری باشد. هدف تان را در SOP بنویسید و نشان دهید چرا گرفتن دکتری شما را در رسیدن به هدفتان کمک می کند.


🔰نکته مهم: از تمپلیت ها استفاده کنید.  اما کپی نکنید، یک SOP منحصر به فرد که داستان زندگی شماست و موارد بالا در آن رعایت شده تاثیر زیادی در #پذیرش گرفتن دارد. SOP شما قرار نیست یک تصویر خیالی از بهترین دانشجوی دکتری را بسازد، بلکه قرار است نشان دهد در قیاس با دیگران که برای پوزیشن دکتری اپلای کرده اند، شما فرد متفاوت و منحصر به فردی هستید.

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top