بورسیه تحصیلی در یونان

یکی ازبهترین امتیازات اصلی دانشگاه های کشور یونانی بورسیه تحصیلی یونان می باشد. که به منظور تامین بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی فرد در یونان می باشد. دولت یونان بورسیه های تحصیلی در کشور یونان را در مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و دوره های زبان و فرهنگ یونانی به دانشجویان ارائه می دهد. اساس تخصیص بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های یونان معمولا بر اساس شایستگی تحصیلی دانشجویان متقاضی می باشد. اما در کنار بورسیه های دولتی، انواع بورسیه های موسسات خصوصی و کالج ها نیز در اختیار دانشجویان متقاضی بورس تحصیلی قرار دارد.

توجه داشته باشید که ، آموزش عالی یونان کاملا تحت نظارت دولت می باشد و تنها دولت موسسات آموزش عالی را تایید می کند و به آنها اجازه فعالیت می دهد. البته باید متذکر شد که برخی موسسات آموزش عالی خصوصی نیز وجود دارند که از شعب دانشگاه ها و کالج ها برتر آمریکایی و انگلیسی می باشند. بنابراین، تصمیم گیری در مورد کلیه امور آکادمیک از شهریه ها گرفته تا فرآیند اخذ پذیرش بر عهده دولت یونان می باشد. با این تفاصیر، سیستم آموزش عالی کشور یونان به تبعیت از فرآیند بلونیا و همگام با تغییرات اعمالی در کل اتحادیه اروپایی ( EU ) به سوی آموزش کیفیت بالا گام برداشته است. به همین دلیل، در طی سالهای گذشته یونان و تحصیل در یونان در میان دانشجویان خارجی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده است. 

در این رابطه هموطنان عزیز می توانند سوالات خود درباره شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به یونان را از مشاورین زبده ما در موسسه مهاجرتی دایانا مهاجر پیگیری نمایند.

 

شرایط تحصیل در یونان

یونان به واسطه تاریخ و فرهنگ باستانی خود دارای فرصتی جذاب برای ادامه تحصیل متقاضیان در رشته دلخواه فرد می باشد. دانشگاه های کشور یونان سابقه زیادی در آموزش آکادمیک دارند و در چند سال گذشته بخاطر ارائه آموزش عالی کیفیت بالا، به مقصد تحصیلی مناسبی برای دانشجویان سراسر جهان تبدل شده اند.

از ویژگی های برتر سیستم تحصیلی دانشگاه های یونان می توان روند برگزاری کلاسها را نام برد. کلاس های دانشگاهی معمولا حالت رسمی ندارند، بدین معنی که بحث و تبادل نظر میان استاد و دانشجو آزاد است. دوره ها ترکیبی از دانش با کار تحقیقاتی، آزمایشگاه ها و دوره های اینترنی ( کارورزی ) ( INTERN ) می باشد.

درحال حاضر یونان دارای 9 دانشگاه رتبه بالای بین المللی است که 25000 دانشجوی خارجی در این دانشگاه ها در حال تحصیل هستند. معمولا سال تحصیلی در کشور یونان از ماه سپتامبر شروع شده و تا ماه آگوست ادامه می یابد. دانشگاه های یونانی برنامه های مختلفی را در 3 مقطع لیسانس (3 الی 4 سال)، فوق لیسانس (2 سال) و PhD ( 4 الی 5 سال ) به دانشجویان ارائه می دهند. از برنامه های آموزشی معروف در دانشگاه های یونانی می توان به مدیریت بازرگانی M.B.A، مدیریت حمل و نقل و روانشناسی اشاره نمود.

 

مقطع لیسانستعداد برنامهمقطع فوق لیسانستعداد برنامهمقطع دکتریتعداد برنامه
لیسانس علوم (B.Sc)62فوق لیسانس علوم (M.Sc)75علوم انسانی1
لیسانس هنر (B.A.)53فوق لیسانس هنر ( M.A )48آموزش و پرورش1
لیسانس مهندسی (B.Eng)7فوق لیسانس مدیریت بازرگانی (M.B.A)19علوم اجتماعی1
دیپلم فارغ التحصیلی5دیپلم فارغ التحصیلی15حقوق1

 

شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی در یونان

اخذ پذیرش از دانشگاه های یونان کاملا به صورت آنلاین و غیر حضوری می باشد و اطلاعات لازم برای فرآبند پذیرش بر روی سایت دانشگاهی ثبت شده است. اما معمولا مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات آن (با معدل کل یا GPA معادل 10 از 20 نمره) و نیز توصیه نامه از موسسه یا مدرسه قبلی جزو مدارک لازم برای پذیرش یونان می باشد.

همچنین ارائه نمره مدرک زبان C1 Advanced, TOEFL, IELTS برای پذیرش دانشجویان انگلیسی زبان در دانشگاه های یونانی و گواهی زبان یونانی برای کلیه دانشجویان الزامی است.

مطابق قانون مهاجرت به یونان، دانشجویان خارجی مایل به تحصیل در کشور یونان برای مدت بیش از 90 روز ( 3 ماه ) نیازمند اخذ ویزای تحصیلی یونان هستند. در حقیقت اخذ نامه پذیرش از دانشگاه های یونانی به منزله مجوز ورود به خاک این کشور یونان نیست و آنها باید ویزا برای ورود به یونان را داشته باشند. متقاضیان بایستی در اولین فرصت با تهیه مدارک زیر به سفارت یونان مراجعه نموده و نسبت به اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام نمایند:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست تکمیلی
  • 1 قطعه عکس رنگی پاسپورتی
  • کپی نامه پذیرش دانشگاهی
  • بلیط معتبر رفت و برگشت
  • مدرک اثبات تمکن مالی یونان
  • مدرک پوشش بیمه سلامت
  • رسید پرداخت هزینه صدور ویزا 120€

 

هزینه تحصیل و زندگی در یونان

دانشجویان خارجی در حال تحصیل در یونان ملزم به پرداخت شهریه می باشند. شهریه سالیانه دانشگاه های یونان در حدود 1500€ (یورو) می باشد. در رابطه با شهریه ها آنچه که واضح و آشکار می باشد این است که، شهریه های دانشگاهی به دانشگاه و برنامه تحصیلی متقاضیان بستگی دارد.

علاوه بر شهریه ها، برای دانشجویان در کشور یونان هزینه های دیگری مثل هزینه غذا، لباس، تفریحات و … را نیز وجود دارند که میانگین ماهیانه این هزینه ها در یونان برای هر دانشجوی خارجی در حدود 750€ (یورو) می باشد.

اما به منظور کاهش بار هزینه ها بر دوش دانشجویان، انواع بورسیه های تحصیلی در یونان یکی از گزینه های در دسترس از طریق بنیاد بورسیه ملی یونان (IKY) می باشد. همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان گردید بورسیه های تحصیلی در یونان اغلب فاند دولتی می باشد و مبنای اعطای این بورسیه ها نیز برتری تحصیلی دانشجوی متقاضی می باشد، اما بورسیه های موسسات آموزش عالی خصوصی و کالج ها نیز در دسترس دانشجویان خارجی قرار دارند.

 

شرایط بورسیه تحصیلی در یونان

بورسیه های اعطایی در دانشگاه های یونان عموما بر عهده دولت و از طریق بنیاد بورسیه ملی یونان (IKY) به دانشجویان متقاضی اعطاء می شود. این بورسیه ها در هر 3 مقطع تحصیلی در اختیار دانشجویان خارجی قرار دارند. از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در یونان می توان به سن متقاضیان اشاره نمود که باید بالای 18 سال باشد و اینکه متقاضیان بورسیه تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس یا دکتری باید از قبل در دانشگاه یونانی پذیرفته شده باشند. بر اساس اعلام سفارت یونان، مهلت تحویل درخواست بورسیه تحصیلی در یونان تا 23 ام جولای 2018 می باشد. اما مزایای مالی بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس به شرح ذیل می باشد:

 

برای دارندگان بورسیه لیسانس500 EURO
برای دارندگان بورسیه فوق لیسانس500 EURO
مجوز پرداخت هزینه های اقامتی برای دانشجویان ساکن در آتن500 EURO
مجوز پرداخت هزینه های اقامتی برای دانشجویان ساکن در استان550 EURO
جهت پوشش هزینه های ایاب و ذهاب150 EURO
صرفا برای دانشجویان لیسانسمعافیت از پرداخت شهریه تحصیلی

 

 

انواع بورسیه تحصیلی در یونان

یکی از جذابیت های تحصیل در کشور یونان علاوه بر کیفیت آموزشی بالا و هزینه تحصیلی مقرون به صرفه، بهره مندی از بورسیه تحصیلی در یونان می باشد. معمولا تعدادی از این بورسیه ها توسط دولت یونان، نهادها و موسسات خصوصی و یا اصلا خود دانشگاه ها حمایت مالی می شود. جدول زیر نشانگر بورسیه های تحصیلی 2019 یونان برای دانشجویان خارجی می باشد:

 

نام بورس تحصیلیشرایط بورس تحصیلیقیمت بورس تحصیلی به دلار آمریکا
 Benjamin A. Gilman International Scholarshipsویژه دانشجویان خارجی نیازمند تا 700 نفر$7,000
 David L. Boren Scholarshipsدانشجویان برتر در رشته های حقوق، آموزش، فناوری یا علوم پایه$26,000
 (Archaeological Institute of America (AIAدانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته باستان شناسی$4,000- $22,000- $11,000
Hellenic International Studies in the Artsدانشجویان رشته هنر$1,000 الی $2500
American School of Classical Studies at Athensدانشجویان ارشد و دکتری برتر$10500

 

تحصیل در یونان همراه با اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور می تواند گزینه مناسب تحصیلی در اتحادیه اروپایی (EU) برای متقاضیانی باشد که به دنبال تحصیلات عالی با هزینه پایین و کمک مالی دولتی می باشند. اکنون اگر چنانچه شما هم مایل به اطلاع درباره شرایط پذیرش از دانشگاه های یونان و یا کار در کشور یونان می باشید، توصیه می شود که حتما از مشاوره های به روز و تخصصی مشاورین و کارشناسان موسسه مهاجرتی دایانا مهاجر برخوردار شوید.

 

 

صفحات مرتبط از وبسایت رسمی موسسه مهاجرتی دایانا مهاجر با مدیریت استاد حمیدی در شیراز

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top