چگونه مدرک آیلتس بگیریم؟

حتما شما هم برای تحصیل به زبان انگلیسی در کشور دیگر برنامه ریزی کرده اید. درس خواندن، زندگی کردن یا کار کردن در  کشور دیگر راحت  نیست و فکر ما را درگیر می ‌‌کند. اگر چه شما می‌ توانید راهکار های زیادی برای انجام این کار اجرا کنید که بیشتر آن ها نیازمند تسلط در زبان انگلیسی هستند. برای همین  کنسول بریتانیا و استرالیا آزمون های استاندارد زبان انگلیسی به نام آیلتس را طراحی کرده اند.

  • چگونه با توصیه های استاد حمیدی ایلتس بگیریم

آیلتس چیست؟

آیلتس مخفف سیستم سنجش زبان انگلیسی بین المللی است. یکی از بیشترین آزمون های مطرح  برای افرادی است که می‌ خواهند در کشور انگلیسی زبان زندگی ، تحصیل یا کار کنند. هر ساله میلیون ها نفر در سراسر جهان این تست را انجام می دهند. بسیاری از سازمان ها و آموزشگاه ها در کشور هایی مثل بریتانیا، آمریکا، نیوزلند، استرالیا و کانادا این آزمون را می‌ پذیرند و آن را قبول دارند و حتی نمره آیلتس را مد نظر قرار می‌ دهند. این آزمون در سال ۱۹۸۹ طراحی شد و توسط کنسول بریتانیا و استرالیا و همچنین کمبریج مدیریت شد.

 جهت گرفتن مدرک آیلتس،ابتدا یک زمان مشخص برای آزمون خود انتخاب کنید (پیشنهاد می کنیم 6 ماه بعد باشد چون حداقل 6 ماه برای آماده شدن نیاز دارید) و سپس در سایت ایلتس را ثبت نام کنید. در طول 6 ماه، ابتدا زبان عمومی خود را تقویت کنید و سپس حدود 2-3 ماه نزدیک به آزمون آیلتس، شروع به یادگیری ترفندها و فرمت آزمون آیلتس کنید. حتما یک آزمون آزمایشی پیش از آن بدهید و سپس در آیلتس شرکت کنید و نمره شما 2 هفته بعد برایتان ایمیل می شود (نمره از 9 است و اکثر موسسات خارجی حداقل نمره 6 از شما می خواهند)

انواع آزمون آیلس :

  1. آیلتس جنرال
  2.  آکادمیک

آزمون آیلتس جنرال 

برای کسانی است که می خواهند در کشور های انگلیسی زبان زندگی یا کار کنند.

آزمون آیلتس آکادمیک ​

 برای کسانی است که می ‌خواهند مطالعات خود را در کشور های انگلیسی زبان بالا تر ببرند .

 آزمون  های جنرال و آکادمیک آیلتس؛ سطح تخصص و مهارت های فرد را در زبان انگلیسی بر اساس چهار بخش ارزیابی می‌ کند:

  • ریدینگ (Reading)
  • رایتینگ (Writing)
  • لیسنینگ (Listening)
  • اسپیکینگ (Speaking)

بخش ریدینگ آیلتس (Reading)​

 از سه متن تشکیل شده است . در امتحان آکادمیک همه متن ها بلند هستند اما در آزمون جنرال متن های کوتاه و یک متن بلند طرح می‌ شود و شما باید به ۴۰ سوال برپایه متن هایی که دارید، پاسخ دهید.

بخش رایتینگ آیلتس (Writing) 

 شامل دو بخش است که به آن بخش ۱ و بخش ۲ گفته می‌ شود و بخش دوم نوشتن یک مقاله است که برای تمام آزمون های آیلتس می بایست انجام شود . از جهتی دیگر بخش ۱ در آزمون جنرال، نوشتن نامه و در آزمون آکادمیک، نوشتن گزارش است. یعنی شما می بایست به هر دو قسمت حداقل به اندازه ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه پاسخ دهید.

بخش لیسنینگ آیلتس  (Listening) 

 شامل ۴ مونولوگ و مکالمه  است و بر پایه انچه که می شنوید؛ می بایست به ۴۰ جواب دهید .

بخش اسپیکینگ آیلتس(Speaking) 

از سه گفتگوی چهره به چهره تشکیل می‌ شود. در مرحله اول آزمون گیرنده سوالات شخصی مثل سرگرمی، شغل، دانشگاه ، محله ، دوران بچگی و غیره را از شما سوال میکند. مرحله دوم کارت موضوعی است. در این مرحله به شما یک کارت بر پایه موضوعی که می خواهید می دهند و از شما می‌ خواهند که دو یا سه دقیقه در مورد همان موضوع صحبت کنید. مرحله آخر یک راند سوال و جواب است که در آن آزمون گیرنده سوالاتی را در مورد مرحله دوم از شما می پرسد.

زمان و تایمی که برای هر بخش در نظر گرفته می‌ شود، به این صورت است :

  • بخش ریدینگ (Reading) _ ۶۰ دقیقه
  • بخش رایتینگ (Writing) _ ۶۰ دقیقه
  • بخش لیسنینگ (Listening) _ ۳۰ دقیقه ( به علاوه ۱۰ دقیقه اضافه برای وارد کردن پاسخ ها به برگه اصلی )
  • بخش اسپیکینگ (Speaking) _ ۱۲ الی ۱۴ دقیقه

سیستم نمره دهی در امتحان آیلتس چگونه است؟​

پاسخ به سوالات ( تسلط هنگام بخش اسپیکینگ)
دقت و سواد گرامری
دایره لغات
ارتباط و انسجام

هر کدام از این بخش ها ۲۵ درصد نمره آزمون آیلتس را تشکیل می دهند . هر بخش از آزمون آیلتس یک نمره جداگانه بین ۰ تا ۹ دارد که صفر پایین ترین نمره و 9 بالاترین نمره است. نمره کلی مجموع و میانگین ۴ بخش است.

روش ثبت نام در ازمون آیلتس 

ثبت نام در این آزمون از طریق وب سایت مربوط به هر مرکز صورت می گیرد. ابتدا باید با مراجعه به سایت ielts.org، یک پروفایل بسازید و مشخصات خود را به انگلیسی دقیقا مطابق گذرنامه خود وارد کنید. (در ایران تقریبا 12 مرکز در 6 شهر وجود دارد)

سپس یک زمان برای آزمون خود در نظر بگیرید (مثلا اگر به نظر خودتان 4 ماه دیگر برای آزمون آماده می شوید، زمان آزمون خود را 4 ماه دیگر در نظر بگیرید-آزمون سالانه حدود 30 بار برگزار می شود و هر تعداد و هر زمانی بخواهید می توانید در آن شرکت کنید)

سپس نزدیک ترین مرکز برگزاری این آزمون به خود را پیدا کنید و در آن شرکت کنید. معمولا مراکز مستقر در تهران تجهیزات بهتری دارند و آزمون بی دردسرتر برگزار می شود.

بعد از آن می بایست هزینه آزمون که حدود 330 دلار است (حدود 6 میلیون تومان) واریز کنید ولی چون واریز به صورت دلاری انجام می گیرد می بایست کارت ارزی داشته باشید. به اسانی می توانید به سایت تهران پیمنت مراجعه و ثبت سفارش کنید .خود آنها هم می توانند برای شما پروفایل بسازند و شما را ثبت نام کنند.

نتایج آزمون آیلتس حدود دو هفته پس از پایان امتحان اعلام می شود و کارنامه تنها به شخص امتحان دهنده داده می شود.

مدت زمان اعتبار نمره آیلتس

اعتبار نمره آیلتس اخیرا به 3 سال افزایش پیدا کرده است.شما هر چند بار که بخواهید قادر هستید  در آزمون آیلتس شرکت کنید؛ اما با توجه به هزینه بالای این آزمون، بهتر است به خوبی تمرین کنید و درس بخوانید تا بتوانید در همان تلاش اولتان بالاترین نمره ممکن را بگیرید.

ثبت نام در آزمون آیلتس

شما می توانید به صورت آنلاین در آزمون آیلتس ثبت نام کنید یا فرم درخواست را دانلود کرده و به مرکز آزمون تحویل بدهید. بیش از 1200 مرکز برگزار کننده آیلتس در 140 کشور وجود دارد و شما می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

آزمون آیلتس توانایی شما را در چهار بخش ارزیابی می کند: listening, reading, writing, speaking ، آزمونی که کمتر از ۳ ساعت طول می کشد .

 در ایران در حال حاضر پنج موسسه به طور رسمی متوالی برگزاری آزمون آیلتس هستند. برای ثبت نام در هر یک از آنها باید به وب سایت های رسمی آنها مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را فراهم کنید. این ۵ موسسه عبارتند از:

  • آیلتس تهران
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش
  • موسسه فرهنگی و هنری ایرسافام
  • موسسه شکوه سمنان
  • موسسه شکوه تهران
  • موسسه آموزش عالی آزاد پروشات نوین
  • موسسه پارسیان

نکته برای قبولی در آیلتس با یک بار شرکت در آزمون

هر داوطلب می خواهد در اولین باری که آزمون آیلتس می دهد، قبول شود. مانند هر آزمون دیگری، کلید موفقیت در آمادگی است. اگر چه به عنوان مهم ترین آزمون انگلیسی زبان برای دانشجویان بین المللی که به خارج از کشور می روند، آمادگی شما امکان دارد با سطح آزمون متوسط ​​متفاوت باشد

آیلتس در نوع خود منحصر به فرد است و ارزیابی زبان در آن در چهار بخش مجزا انجام می شود: گوش دادن، خواندن ، نوشتن و صحبت کردن. بنابراین جهت قبول شدن در آزمون می بایست مهارت تان را در هر کدام ثابت کنید. جهت قبولی یک ضرب در آیلتس این پنج نکته را مد نظر قرار بدهید.

مثل یادگیری هر زبان دیگری، قبل از شرکت در آزمون آیلتس، باید خیلی تمرین کنید. از مقاله های رایگان کنسولگری بریتانیا و سایر موارد موجود در اینترنت بهره بگیرید. همچنین می توانید مهارت هایتان را با استفاده از آیلتس اندیکاتور(IELTS indicator ) تقویت کنید. این شاخص آیلتس آزمونی است که می توانید به راحتی از خانه تان هم آن را انجام دهید.

مانند یادگیری هر زبان دیگری، قبل از شرکت در آزمون آیلتس، می بایست تمرین کنید. از مقاله های رایگان کنسولگری بریتانیا و سایر موارد موجود در اینترنت استفاده کنید. همچنین می توانید مهارت هایتان را با استفاده از آیلتس اندیکاتور(IELTS indicator ) تقویت کنید. این شاخص آیلتس آزمونی است که می توانید به راحتی از خانه تان هم آن را انجام دهید.

منابع قابل استفاده :

یادگیری انگلیسی سرگرم کننده است زیرا روش های زیادی برای بهبود مهارت شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن وجود دارد. شما می توانید مشهور ترین فیلم ها و سریال های جهان را تماشا کنید. همچنین انواع آهنگ ها و پادکست ها را گوش کنید. علاوه بر این ها بد نیست زیرنویس ها و اخبار را هم بخوانید.

به کارگیری روش های مختلف به شما در تشخیص آنچه که برای تان بهتر است کمک می کند. علاوه بر مراحل بالا، شما می بایست نمونه جواب ها را هم مطالعه کرده و کتاب بخوانید تا خودتان با کاربرد های انگلیسی آشنا شوید. استفاده از یک فرهنگ لغت نیز مفید است.

آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که ” بهترین راه برای یادگیری، انجام دادن است “؟ این نکته جهت یادگیری انگلیسی نیز صدق می کند بنابراین هر زمان که قادر هستید در مدرسه، فروشگاه و حتی به صورت آنلاین به زبان انگلیسی حرف بزنید.

با افرادی که تسلط بیشتری نسبت به شما دارند صحبت کنید چون آن ها می توانند در رفع اشتباهات تان کمک کنند.

ارزیابی اطلاعات کنونی
درصورتی در آزمون آیلتس مبتدی و تازه کار هستید، راحت ترین متود این است که متوجه شوید دقیقاً باید در چه محلی آزمون را انجام دهید و از چه منابعی استفاده کنید . بسیار مهم است که از  منابع مورد اطمینان استفاده کنید. دلیلش هم این است که تست های آزمون آیلتس معمولاً منابع گوناگونی دارند و شاید خیلی از آن ها معتبر نباشند. سایت IELTSINSHIRAZ یکی از وب سایت هایی است که امکانات رایگان مربوط به آزمون آیلتس را به دانش آموزان معرفی می کند و قبل از این که شما در آ نها ثبت نام کنید، می توانید بازخورد دانش ‌آموزان قبل را ببینید.

یک برنامه مطالعاتی داشته باشید
پس از این که سطح خود را فهمیدید، می توانید جهت آزمون آیلتس برنامه ‌ریزی کنید. داشتن برنامه مطالعه ضروری است و به شما کمک می کند تا متمرکز باقی بمانید. علاوه بر آن پیشرفت شما را ثبت می کند.‌ شاید مطالعه برای یک دوره طولانی؛ خسته کننده باشد و نیاز باشد که شما تلاش زیادی کنید و زمان زیادی را صرف کنید. بنابراین داشتن یک برنامه به شما کمک می کند تا پیشرفت بیشتری داشته باشید.

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top