ویژگی های یک استاد آیلتس خوب

استاد حمیدی ویژگی های بهترین استاد آیلتس را اینگونه توصیف می کنند که در ایران خیلی از افراد متقاضی آموزش آیلتس بر این باور اشتباه هستند که معیار انتخاب بهترین استاد آیلتس Native  بودن اوست و یا معتقدند برای خوب بودن در تدریس آیلتس الزاما فرد باید Examiner  باشد یا فلان مدرک را داشته باشد!

استاد حمیدی می گوید: بهترین استاد آیلتس لزوماً Native نیست.

اگر کسی فکر کند که بهترین استاد ایلتس، حتماً نیتیو است، تصوری غلط دارد؛ زیرا یکی از ویژگی های یک استاد ماهر در زمینه تدریس مهارتهای آیلتس، تعداد امتحانات واقعی است که شرکت کرده و تجربیاتی که در اثر هر بار شرکت در آزمونها بدست آورده است. بطور معمول می توان گفت که افراد Native ( بومی ) به اندازه افراد Non-Native (غیر بومی ) در آزمون اصلی آیلتس شرکت نمی کنند. لذا روی تجربه اساتیدی که نیتیو نیستند بیشتر می نوان حساب کرد!

 

استاد حمیدی اضافه می کند که برای بهترین استاد آیلتس بودن لزوماً Examiner بودن نیاز نیست.

متاسفانه یکی از معیارهای افراد برای انتخاب استاد بعنوان بهترین استاد آیلتس اگزمینر بودن اوست. در صورتی که خیلی از اگزمینر ها هستند که که توانایی تدریس آیلتس بسیار پایین تری نسبت اساتید غیر اگزمینر دارند. بنابراین اگزمینر آیلتس بودن دلیل استاد خبره آیلتس بودن نیست.

 

بهترین استاد آیلتس، همیشه صمیمی‌ترین استاد نیست.

 فضایی دوستانه در کلاس آیلتس یکی از لازمه های تدریس خوب و انتقال مفید مطالب می باشد. اما برقرار کردن  توازن بین رفتار دوستانه با رابطه استاد و شاگردی جزو مهارتهای یک استاد می باشد. چون این مسئله روابط را در سطح حرفه‌ای نگه میدارد و مانع از صمیمیت بیش از حد می شود. با این روش میتوان نظام و جو کلاس در راستای ترقی و پیشرفت توسعه داد و از انحراف موضوع جلوگیری کرد.

 

برای استاد آیلتس خوب بودن، نیازی به شومن بودن نیست.

اساتید بسیاری را می توان نام برد که توانایی بسیار زیادی در مهارت Speaking دارند به نحوی که در همان مصاحبه اولیه با زبان آموز، او را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما آیا دلیل انتخاب بهترین استاد آیلتس، اسپیکینگ عالی و خوش اکسنت بودن وی می باشد؟

متاسفانه این معیارهای اشتباه برای ارزیابی توانمندی های استاد امروزه رواج بسیاری پیدا کرده اند. در صورتی که یک استاد همه چیز تمام آیلتس فردی است که تکنیک‌های آموزش تمامی مهارت‌های آیلتس را بداند و بتواند در کلاس بین صحبت کردن و گوش دادن توازن و هماهنگی بوجود آورد و فرصت مناسبی را در اختیار دانشجوی خود برای تمرین کردن و نمایش یاد گرفته ها قرار دهد.

بهترین استاد آیلتس به زبان آموز خود نقاط ضعف و قوت او را نشان میدهد و به او در درک آنها کمک می‌کند. در اکثر مواقع زبان آموزان در یک یا دو مهارت ضعیف دارند که استاد آن‌ها را شناسایی کرده و تمرکز خود را بر تقویت آنها قرار می دهد. استاد مجرب، زبان آموز خود را به اسم می‌شناسد و اطلاعاتی کلی درباره آنها دارد. او با خواندن جدید ترین کتابها و ژورنال ها و همچنین شرکت در سمینارها و برنامه‌های مربوط به تکنیک‌های تدریس خود را بروز می‌سازد.

 

بهترین استاد آیلتس همواره در حال ثبت عملکرد زبان آموزان می‌باشد. او سعی در جذاب‌سازی موضوعات مورد تدریس دارد. با اساتید دیگر همفکری دارد، و قادر به برنامه ریزی در زمان کلاس و تعیین تکالیف مفید در راستای مطالب تدریس شده  می‌باشد.

استاد آیلتس حرفه‌ای اگر اشتباهی در تدریس انجام دهد، جسورانه آن را قبول و به تصحیح آن اقدام می‌کند. البته باید ذکر کرد که گاها برخی از زبان آموزان در این حالت اعتماد خود را نسبت به استادشان از دست می‌دهند.

 

اساتید آیلتس تلگرامی و اینستاگرامی.

از دیگر معضلات اساسی‌، شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام می باشند. امروزه در ایران، با استفاده از شبکه های اجتماعی برخی از اساتید خود را جزو سلبریتی ها‌، نخبه ها معرفی می کنند‌ و بدون آنکه شایستگی لازم را در آموزش مهارت های آیلتس داشته باشند، با سوء استفاده از عدم آگاهی و دانش کاربران شبکه‌های اجتماعی برای خود دکان‌های پر سودی را باز می کنند.

جالب است بدانید که روند جذب اساتید در موسسات مطرح آیلتس بسیار دشوار و گاهاً طاقت فرساست. به عبارت دیگر، استادی که درخواست تدریس در یک موسسه مجرب آیلتس را دارد باید این مراحل سخت را پشت سر بگذراند، تا شاید بتواند پس از یکسال تدریس در سطوح پایین، به تدریج شایستگی حضور در سطوح میانی را پیدا کند.

به همین خاطر است که بسیاری از این دسته اساتید توانایی و شایستگی تدریس دور‌های تخصصی آیلتس را ندارند.ولی باز به تبلیغ خود تحت عنوان بهترین استاد آیلتس در شبکه‌های اجتماعی مانند گروه‌های تلگرامی ادامه می دهند. جالب آنکه ادعای بسیاری از این اساتید داشتن نمره ۹ در تمامی مهارت‌های آزمون رسمی آیلتس است.

 

استاد آیلتس خوب با استاد مدرک‌گرا فرق دارد.

همانطور که اگزمینر بودن یک استاد دلیل مهارت تدریس در آیلتس نمی‌باشد، داشتن مدرک آیلتس و نمره بالا نیز معیاری برای کسب عنوان بهترین استاد آیلتس نیست. بسیاری از داوطلبان آیلتس وجود دارند که نمره اسپیکینگ 8.5 را در آزمون آیلتس کسب کرده اند، اما اغلب توانایی تدریس دوره‌های آیلتس را ندارند.

از طرفی دیگر گروهی از اساتید آیلتس هستند که به نوعی دیگر مدرک گرایی می‌کنند. این اساتید با شرکت در کارگاه‌های آموزشی موسسات مطرح و بین‌المللی آیلتس و دریافت گواهی (مدرک) شرکت در این دوره‌های کوتاه آموزشی وانمود می‌کنند که به دلیل داشتن این مدرک، از اساتید مطرح آیلتس هستند. در حالی که شرکت در این دسته از کارگاه‌ها که دوره‌های تربیت مدرس هستند، برای تمامی افراد با سطوح مختلف آزاد است و یقینن شرکت در یک کارگاه چند ساعته، از مدرسی که در سطح تدریس دوره‌های Intermediate  قرار دارد، استاد سطح IELTS نمی‌سازد. اما بدلیل اینکه مدرک گرایی در ایران جریان دارد، اگر به تبلیغات این دسته از اساتید دقت کنید با چنین عناوینی مواجه می‌شوید:

استاد .....، دارنده نمره ۹ آیلتس ..... مهارت و دارای مدرک Train شده از ..... موسسه بین‌المللی.

نکته جالب و در واقع تاسف بار اینجاست که در برخی موارد این اساتید مدرک‌گرا اقدام به برگزاری دوره‌های Teaching برای دیگر اساتید نیز می‌کنند.

 

در نتیجه‌، بهترین استاد آیلتس کسی که لهجه بسیار خوبی دارد، اگزمینر آیلتس است، مدرک بین المللی از ...... موسسه دارد و در هر چهار مهارت آیلتس نمره ۹ را کسب کرده است نیست.

 

بهترین استاد آیلتس فردی است که تجربه تدریس در تمامی سطوح آیلتس را داشته باشد و پله‌های ترقی آموزشی را طی یک زمان منطقی، یک به یک طی کرده باشد. رزومه مشخص و معتبر در آموزش آیلتس داشته باشد. ترجیحاً در آزمون آیلتس شرکت کرده باشد و نمرات خوبی در این آزمون داشته باشد. آمار موثق و مستند از کارنامه زبان آموزانش داشته باشد که موفق به کسب نمره بالا در آزمون آیلتس شده اند. بروز باشد و بر اساس تغییرات روز آزمون آیلتس روش تدریس خود را نیز آپدیت کند. به صورت مستمر در دوره‌های آموزش Teaching شرکت کند و نقاط ضعف خود را برطرف کند. نه اینکه به واسطه شرکت در یک دوره چند ساعته Teaching، معیار حرفه‌ای بودنش را فریاد بزند.

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top