ویزای ازدواج روسیه

مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج، یکی از روش های اخذ اقامت روسیه است. اگر شما با شخصی که اقامت دائم روسیه را دارد ازدواج کنید، حق اقامت دائم کشور روسیه را خواهید داشت. در سال ۲۰۲۰ حدود ۶ هزار ازدواج با خارجی ‌ها در روسیه ثبت شده است. میزان ازدواج بین‌المللی فقط در شهر مسکو نسبت به سال گذشته از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

شرایط اقامت ازدواج روسیه

اگر تصمیم به ازدواج با فردی روس را دارید، باید ثابت کنید که رابطه ای طولانی با فرد مورد نظر دارید و ازدواج شما برای دریافت اقامت روسیه نخواهد بود. از طرف دیگر باید ثابت کنید که توانایی و تمکن مالی مورد نیاز برای هزینه های زندگی خود را دارید. این هزینه مبلغی بیش از 20 هزار دلار در سال است. طبق قوانین مهاجرتی روسیه متقاضیان مهاجرت به این کشور در زمان ازدواج با شهروند روسی می بایست مجرد باشند، ازدواج مجدد در روسیه برخلاف قوانین این کشور است.

 

مراحل مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج
طبق قوانین مهاجرتی روسیه افرادی که قصد ازدواج با یک تبعه یا شهروند روس را دارند، بعد از انجام مراحل لازم و ثبت ازدواج می توانند اقدام به دریافت اقامت موقت و پس از آن اقامت دائم و تابعیت کنند.  
در قدم اول باید مدارک مورد نیاز برای ازدواج را جمع آوری کنید.( این مدارک در ادامه ذکر شده است.)
در قدم بعدی باید ویزای توریستی روسیه را بگیرید و پس از ورود به کشور روسیه، همراه با همسر خود از طریق اداره مهاجرت منطقه مورد نظر اقدامات لازم برای اخذ اقامت روسیه از طریق ازدواج را انجام دهید. لازم به ذکر است قبل از مراجعه به اداره مهاجرت زوجین می بایست ازدواج خود را در یکی از دفاتر رسمی ازدواج در روسیه به ثبت برسانند.

به طور معمول زمان ثبت ازدواج ۱ الی ۲ ماه پس از پر کردن فرم مربوط به درخواست ازدواج خواهد بود، ازدواج در روسیه باید در اداره ثبت احوال محلی Zapis Aktov Grazhdanskogo Sostoyaniya که در اصطلاح (ZAGS) نامیده می شود ثبت گردد. پس از ثبت ازدواج افراد برای ارائه مدارک و انجام مصاحبه با افسر اداره مهاجرت می بایست به صورت حضوری به اداره مهاجرت مراجعه نمایند، درواقع مرحله نهایی مصاحبه با افسر اداره مهاجرت خواهد بود، پس از انجام مصاحبه و ارائه مدارک، افسر پرونده با ارزیابی مدارک موجود اقدام به صدور مجوز اقامت موقت خواهد کرد.

مدارک مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج
با توجه به اینکه در سالهای اخیر ازدواج اتباع خارجی با اتباع روس مورد استقبال دولت روسیه قرار گرفته است، روند اخذ اقامت موقت و نهایتاً تابعیت روسیه از طریق ازدواج نسبت به گذشته بسیار راحتتر شده است. از طرف دیگر اداره مهاجرت روسیه سختگیری کمتری در خصوص مدارک مورد نیاز جهت صدور اقامت موقت متقاضیان ازدواج نشان می دهد.
نکته: اگر یکی از زوجین قبلا ازدواج کرده باشد، باید تمامی مدارک مربوط به ازدواج قبلی و ابطال آن را ارائه کند همچنین اگر همسر یکی از زوجین فوت کرده باشد، باید مدارک مبنی بر فوت ایشان ارائه شود.

هزینه مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج
بی شک هزینه های مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج بسیار کمتر از هزینه های مهاجرت به اغلب کشورهای اروپایی از طریق ازدواج است. برای ازدواج در روسیه چه روس باشید و چه اتباع خارجی، در هر صورت باید هزینه های دفتر اسناد، ترجمه مدارک و هزینه ثبت نام ازدواج را پرداخت کنید. هزینه های اسناد رسمی به تعداد اسنادی که احراز هویت می شوند بستگی دارد، معمولاً برای ثبت هر یک از مدارک در (ZAGS)  بایستی حدود ۱۰۰ دلار پرداخت کنید. علاوه بر آن اگر مدارک شما نیاز به ترجمه داشته باشد، باید هزینه های مربوط به ترجمه را نیز در نظر بگیرید. این هزینه ها به زبانی که اسناد باید به آن ترجمه شوند بستگی دارد، که معمولاً زبان روسی خواهد بود.  توجه کنید که تست پزشکی و وکیل مهاجرتی نیز هزینه بردار است.

مدت زمان صدور ویزای ازدواج روسیه
معمولاً برای اخذ اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج شما باید با ویزای توریستی روسیه وارد خاک این کشور شوید و امور مربوط به دریافت اقامت را از طریق اداره مهاجرت پیگیری نمایید. در صورتیکه ازدواج افراد در کشور روسیه ثبت شود، یک مجوز اقامت ۹ ماهه صادر می گردد که در اصطلاح PVR نامیده می شود. لازم به ذکر است در طول این 9 ماه افراد متقاضی اخذ اقامت دائم باید به صورت مستمر در این کشور حضور داشته باشند. از سوی دیگر مهمترین شرط اخذ اقامت دائم داشتن پراپیسکا ( آدرس رسمی) و همینطور اثبات توانایی مالی است.

دولت روسیه برای افزایش آمار ازدواج اتباع خارجی با شهروندان روس مدت زمان اخذ اقامت دائم روسیه را از 5 سال به 3 سال کاهش داده است. طبق این قانون، پس از گذشت 3 سال از ازدواج اتباع خارجی می توانند برای دریافت اقامت دائم روسیه اقدام نمایند. این نکته را هم در نظر بگیرید که در طول این 3 سال اداره مهاجرت روسیه در رابطه با ادامه زندگی مشترک زوجین تحقیقات گسترده ای خواهند داشت ور در صورتیکه زوجین طلاق بگیرند امکان اخذ اقامت دائم روسیه وجود نخواهد داشت.

ازدواج صوری برای اخذ اقامت دائم روسیه
طی سالهای اخیر پارلمان روسیه برای کاهش میزان مهاجرت به این کشور از طریق ازدواج صوری قوانین جدیدی را وضع کرده است. اجازه اقامت 3 ساله به متقاضیان ازدواج در صورتی داده می شود که در محل اقامت همسر خود حضور داشته باشد. 

پیش از تصویب این قانون افراد خارجی به طور صوری با فردی روس ازدواج می کردند که در شهر دیگری از روسیه زندگی می کرد و هیچگاه او را نمی دیدند و فرد خارجی از این طریق اقامت 3 ساله را اخذ می کرد. اما امروزه با توجه به این قانون، امکان ازدواج این چنینی وجود ندارد. ازدواج صوری علاوه بر اینکه بسیار هزینه بردار است، عواقب جبران ناپذیری هم در پی خواهد داشت. اگر مشخص شود که بین فردی خارجی و فردی روس ازدواج صوری انجام گرفته است، علاوه بر اینکه مجوز اقامت فرد خارجی لغو می شود،ممکن است با احکامی مثل جریمه نقدی ، حبس یا اخراج از کشور مواجه شود. از این رو اخذ اقامت روسیه از طریق ازدواج صوری روشی بسیار خطرناک و پر ریسک می باشد که به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

سایر مقالات مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top